Nee, ik ben zeker niet de eerste die hier last van heeft & een blog over schrijft en ik zal ook zeker niet de laatste zijn! Maar sinds ik zwanger ben, heb ik een hoop DM’s gehad met vragen voor tips. En omdat elk lichaam ander werkt en iedereen baat heeft bij andere tips, deel ik graag de mijne! De tips zullen ook zeker niet baanbrekend of super origineel zijn, maar sommige waren voor mij verrassend. Wil je snel naar jouw tip scrollen? Gebruik dan de buttons hieronder.

Spaar ze allemaal! Zo voelde het toen ik deze buttons zat te maken net hahaha. Maar de kwaaltjes horen erbij en het is geen ramp, daarom zijn het ook kwaaltjes en geen vreselijke aandoeningen. Maar ze kunnen flink irriteren en je wil er natuurlijk snel vanaf om over te gaan tot de orde van de dag. Let’s go!

Droge huid

Dit kreeg ik al snel in m’n eerste trimester. Zoals je wellicht weet heb ik al niet de makkelijkste huid (lees hier en hier) en tijdens de eerste maanden werd dit nog erger. Ik kreeg eczeem-achtige plekken op m’n benen en ZOVEEL jeuk! Met name in m’n knieholtes, soms ook oksels maar ook veel op m’n kuiten en schenen. Vooral tijdens warme dagen. Hallelujah. 

Tip 1: koelgel met menthol
Sinds ik 2 jaar geleden in Spanje een allergische reactie kreeg, heb ik eigenlijk altijd koelgel in huis. Ook echt ideaal bij insectenbeten of wanneer je iets te lang in de zon hebt gezeten. Zie mijn favoriete koelgel hier. Er zit menthol in, wat je gelijk voelt werken. Heerlijk verzachtend en de jeuk is zo weg. Het laat een beetje een laagje achter op je huid, maar dit is zeker niet storend. Laat het wel even droge voor je kleding aantrekt anders is het plakkieplakkie.

Tip 2: Dermasence Adtop plus
Ook niet voor het eerst dat ik over Dermasence schrijf he? Dit is zo’n fijn merk! Ik ben extreem trouw, dat merk je 😉 De Adtop plus wordt veel ingezet bij huidproblemen waar veel vochtverlies plaatsvindt. Dus na het koelen met de gel, spoelde ik de gel altijd even af met een koude douche en smeerde m’n benen vervolgens in met deze creme. De volgende dag had ik altijd al aanzienlijk minder jeuk en de ergste droogte leek ook geweken 😉 Ik shop Dermasence altijd op Apotheek&Huid.

Kramp in benen

Een typisch tweede trimester kwaaltje, zeggen ze. Hoort erbij, hoorde ik van zowel een voedingsdeskundige die ik raadpleegde in het begin van m’n zwangerschap als van de verloskundige. Maar het is af en toe niet te doen! Ik ben bang om me uit te rekken in bed uit angst dat het er weer in schiet en ik weer een halfuur kan gaan staan huppelen. Zo heb ik wel een paar weken geleefd 😉

Tip: Supplementen

Tot ik een afspraak maakte voor een zwangerschapsmassage en de masseuse me vroeg waarom ik eigenlijk geen supplementen slikte. Ik heb in het begin wel de basic mama-supplementen genomen, maar toen het volgens de verpakking niet meer nodig was stopte ik. Zij raadde met name ijzer aan (witte lippen duidden volgens haar op bloedarmoede), Omega-3 voor jouw geheugen en die van het kleintje & magnesiumcitraat. Dat laatste voor vermoeide spieren en krampen. Zij werkt al jaaaaren met zwangere vrouwen en raadde dit eigenlijk iedereen aan.

Ik ben begonnen met het citraat en de Omega-3 units (tering wat een grote pillen) en inmiddels zijn we 2 weken verder. De kramp is aanzienlijk minder, komt minder regelmatig voor, duurt minder lang en is minder heftig. Wie weet is het over een paar weken helemaal weg? Ik ben zeker geen pro en heb geen kennis van alle merken en ingrediënten, maar onderstaand zijn beide goed bekendstaande merken en mijn ervaringen zijn tot dusver goed. Deze magnesium pillen * slik ik en deze Omega-3 units *.

Nu ik erover nadenk… ik heb ook al langere tijd (een week of 5) last van een spier achter m’n rib, net onder m’n rechterborst. Deze voelt alsof hij klem zit. Dit lijkt ook minder te worden. Kan door de magnesium komen, maar ik heb ook andere dingen uitgeprobeerd: het hoofdeind van m’n bed hoger zetten (zodat ik niet meer 100% plat lig), veel in de weer met warme kruiken & pittenzakken tegen ontspanning van de spier en regelmatig mezelf even uitrekken. Linksom of rechtsom: het wordt beter!

Maagzuur

The prettiest of them all… en de meest voorkomende volgens mij. Ik had er al vrij vroeg last van en het wordt eigenlijk steeds erger. Ik legde eerst een link met dingen met roomboter, dat deze het zuur zouden triggeren. Klopte ook: ik kreeg het vaak na bijv. een croissantje, een stroopwafel, kruidenboter. Maar inmiddels komt het vaker op en ik merk het vooral wanneer ik te weinig eet, en dus een lege maag heb. De laatste tijd komt het echt omhoog zetten, wat weer zorgt voor een brandende keel. Geen pretje dus. 

Ik heb geen wondertips. Niks nieuws onder de zon. Ik gebruik Rennies, en die helpen… alleen vaak maar voor een uurtje. Ik merk dat het ook helpt om dus regelmatiger te eten, al is het maar kleine dingetjes, zodat de maag heel de tijd gevuld is. Als ik soms druk aan het werk ben schiet dat er nog wel eens bij in maar dit is iets wat ik mezelf echt moet aanwennen. 

Van een inmiddels bevallen vriendin kreeg ik de tip om maagbeschermers te halen (op recept) bij de apotheek. Ik denk dat ik daar maandag maar eens naartoe ga bellen.

Slaap en dromen

Rond de 20 weken begon ik heftig te dromen. Zo heftig, dat m’n vriend op de bank ging slapen, hahaha. Ik had niks door, ik sliep verder best prima en werd ook uitgerust wakker. Maar de dromen bleven wel hangen en waren vaak not so nice. Ontvoeringen, vreemdgaan, brand, de gekste dingen passeerden de revue.

 Wat helpt?

Een fijn boek lezen en geen enge series kijken 😉 dat wekt het altijd wel echt op! En met eng bedoel ik niet per se horror, maar wel spannende thiller- of actieseries met dood & verderf. 

Verder? Sinds ik bovenstaande supplementen slik, slaap ik ook stukken beter en rustiger. Ik maak minder lawaai ‘s nachts – geen hardop gelach, gekreun of gemompel (ja, vrij irritant als je er naasst ligt, ik snap het wel). De dromen zijn ook minder aanwezig en minder intens. 

Magnesium heeft een ontspannende werking op je zenuwstelsel en draagt ook bij bij de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Ik benoem het niet als wondermiddel, maar het kan zeker bijdragen en ik geloof dat het mij helpt om beter te slapen tijdens de zwangerschap.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips! Ze kunnen uiteraard ook priiiiiima van pas komen als je niet zwanger bent he 🙂

*Deze links naar bol.com zijn affiliate links.