15 kilo afgevallen

15 kilo afgevallen | Hoe heb ik dat gedaan en wat is mijn geheim? Jullie vragen beantwoord!

Ik ben expres een beetje stil geweest op de blog over mijn afvalverhaal. Ik schreef hier in het verleden ook over en ik faalde miserabel (een bekend fenomeen ;)) dus ik had geen zin om weer meer aandacht te geven aan dit onderwerp. Dus ik deed het gewoon en noemde af en toe low-key een mijlpaal, maar wijdde er niet over uit. Toen ik onlangs op mijn IG Stories dropte dat ik 15 kilo kwijt was kreeg ik steeds meer vragen. Hoe doe je dit? Wat eet je dan? Hoe hou je het vol? Wat is je geheim? Ik vroeg of jullie een blog of een videootje wilde over dit onderwerp. Ik wil natuurlijk graag jullie antwoorden geven, want ik heb geen geheimen! 57% ging voor een blogje. Dus die komt eerst! Een video zal later nog volgen. Deze blog is gemixt met lekkere recepten die ik ook af en toe op mijn stories deel!

Mijn geschiedenis in een notendop

Ik ben in het verleden al een paar keer succesvol afgevallen, maar nooit voor de langere termijn. Ruim 10 jaar geleden viel ik 30 kilo af met shakes. Ik had toen nog niet de ervaring en kennis over voeding en afvallen die ik nu heb, dus ik ging er gewoon voor. Ik wilde snel en veel! En dat lukte. Mijn vriend en ik waren toen nog niet samen maar we kenden elkaar al wel, en als we praten over die tijd zegt hij altijd: “Je was toen slanker, maar niet gelukkig en je zag er ook niet gezond uit.” Ik kreeg last van haaruitval en dankzij dat dieet heb ik ook mijn vreetbuien ontwikkeld (over bekend fenomeen gesproken…) waar ik een groot deel van mijn twintiger jaren last van heb gehad. En waar ik dus ook weer door aan kwam! Jazeker, het jojo effect.

Ook probeerde ik wel eens accupunctuur. Tot 2 keer toe zelfs. Achteraf bezien ook een domme fout. Alleen komkommer en kwark, bouillon op z’n tijd en verder naalden in je oor. 10 kilo afvallen en vervolgens weer allerlei lichamelijk klachten krijgen en weer gaan eten. Later startte ik met Weight Watchers. Ik was toen 28 denk ik? Misschien 27? Hier viel ik net geen 15 kilo mee af. Ik bleef ook beste en lange tijd op gewicht, maar kwam na een tijd toch weer aan. Ik sportte op dat moment ook 4 a 5 keer in de week, dus hield mezelf eerst voor dat het spiermassa was. Maar toen er weer 15 kilo aan was gekomen, kon ik mezelf niet meer voor de gek houden.

In de vakantie vond ik mezelf niet prettig om naar te kijken en in een emotioneel gesprek met mijn vriend in Valencia besloot ik er weer vol voor te gaan. Emotioneel, omdat ik me een faler voelde. Waarom kon ik het nou niet volhouden? Waarom vrat ik er alles weer aan? En waarom kwam ik veel sneller aan dan bijvoorbeeld mijn vriend? Dat mijn lijf anders werkt, weet ik ondertussen wel. Dus daar moet ook een andere aanpak voor komen.

Fun fact: van dat restaurant kreeg ik een voedselvergiftiging van een iets te rode burger. 3 dagen zat ik alleen maar op de wc in de vakantie. Typisch… 😉

Maar ik had nog niet gelijk een heldere ingeving gekregen. Ik pakte Weight Watchers weer op. Ik viel hier 7 kilo mee af, in combinatie met veel sporten, maar kwam op een gegeven moment weer op een plateau terecht. Bekend fenomeen 3! Toen ik in november last kreeg van mijn rug en dit in januari doorzette in een hernia, sportte ik helemaal niet meer. Dus dat afvallen kwam niet meer op gang. Frustrerend! Ik ging Google’n naar ‘hoe val je van een plateau af’ (alsof ik dat nog nooit eerder had gegoogle’d #sarcasm) en ik belandde op de site van Puur Figuur. Het interesseerde me gelijk. Een methode die je hormonen zou resetten. Die methode zou ervoor zorgen dat je beter zou afvallen. Ik was getriggerd. Ik spitte het interwebsz door voor reviews, meer uitleg en ervaringen. Maar het klonk, ook na dit onderzoek, nog steeds plausibel. Het programma kostte op dat moment 37 euro. Je kreeg een (digitaal) eetplan voor 4 weken, een theorieboek over de hormonen en een bonus e-book over plateaus. Kom maar door!

Q1: Welk schema volg je?

In eerste instantie volgde ik een aantal weken het Afslankplan van Puur Figuur. Ik volgde het strak! In week 1 verloor ik 3 kilo. Uiteraard was dit ook een hoop vocht. Je eet koolhydraatarm. Tegelijkertijd ook glutenvrij en de eerste 2 weken ook lactosevrij. De theorie erachter is heel interessant, voor meer informatie raad ik je aan de website eens door te spitten. Je zet in principe je ‘afslank’ hormoon aan.

“Wanneer je slank wilt worden en blijven, wil je niet elke dag tegen een hongergevoel vechten. Gelukkig hoeft dat ook niet.”

Dit vond ik vooral heel fijn klinken. Niet om dramatisch te zijn, maar ik heb al zoveel honger gehad in al m’n afvalpogingen. Dat waren altijd de redenen dat ik ermee kapte. Want ik vond dat ik geen honger hoorde te lijden. Ik heb door dit plan geleerd dat wanneer je de juiste dingen eet, je ook helemaal geen honger hebt. Maar het is wel een kwestie van dingen laten staan. Ja, de eerste week was even doorzetten. Maar mijn motivatie was hoog, en daardoor lukte dit ook. De eerste 2 weken waren wel echt een omschakeling. Ik had moeie benen, kwam amper de trap op thuis (en das leuk, want ik heb 4 trappen in huis) en ik was gewoon moeoeoeoe. Maar dit ebde weg en ik merkte dat ik beter ging slapen en helemaal geen honger en/of trek meer had. En de kilo’s gaan er nog steeds af!

Later heb ik ook het Leven Zonder Buikvet plan aangeschaft. Puur voor meer inspiratie voor de recepten! Ik volg dit niet strak. Ik weet ondertussen wat ik kan eten dus daar maak ik mijn eigen maaltijden mee.

Q2: Hoe kom je aan motivatie?

Motivatie is persoonlijk. Je moet het zelf willen, en daar kan je allemaal verschillende redenen voor hebben. Ik startte met 1 reden, maar eindig nu met 2. Ik wil in de nabije toekomst graag een kindje. Ik wil, voordat ik zwanger raak, een gezonder gewicht hebben bereikt. Ik wil een gezond lichaam hebben. De meningen zullen hier vast over verdeeld zijn, maar het is mijn motivatie en mijn reden om gezonder te willen worden. Iedereen heeft dat maar te respecteren 🙂

De tweede motivatie is gerelateerd aan mijn huidproblemen. Ik merkte de eerste 2 weken (waarin je zuivel/lactose elimineert) dat ik aan het eind van die 2 weken bijna geen last had van m’n psoriasis. Ik dacht eerst dat het aan het ‘hele’ plan lag, maar naarmate ik weer meer zuivel ging eten kwam het in volle hevigheid terug. Het leek wel erger dan voorheen. Overal nieuwe plekken die allemaal ontstoken waren. Dus ik ben weer gaan minderen met zuivel/lactose en het gaat al stukken beter. Maar het is geen magisch middel: ik moet het zelf doen en mijn klachten verdwijnen niet volledig, alleen zijn de ontstekingen een stuk minder aanwezig. Geen jeuk, daar teken ik voor! Voor mij dus de motivatie om dit ook vol te houden.
Ook ben ik nog steeds onder behandeling van een dermatoloog met medicatie. I.c.m. dit plan gaat het beter dan voorheen. Ook de dermatoloog ziet zeker verbanden tussen eten en wat dit doet met huidproblemen.

Q3: Werkt het echt? Ook op de lange termijn?

Kijk, niks is een magisch wondermiddel. Dat zei ik net ook. Je moet het zelf doen. Maar ik volg dit plan nu ruim 2 maanden en het voelt me heel natuurlijk aan. Ook als ik uit eten ga, is dit geen probleem. Je bent zelf bij de keuzes die je maakt. Indien ik ervoor kies wel iets ongezonders te eten, weet ik dat ik erna een paar dagen niet zal afvallen. Die keuzes maak ik dus altijd bewust. Omdat het zo natuurlijk aanvoelt, en ik geen honger meer heb en ik me veel beter in mijn lijf voel. Of het voor de lange termijn is, bepaal je zelf. Wat mij betreft is dit een verandering van levenswijze, en niet een snelle manier om af te vallen. Snelle manieren die effectief zijn, bestaan niet. Niet zonder jojo-effect.

Q4: Mag je alles eten?

Je mag alles. Ik noem het liever willen. Als je zo’n dergelijke levenswijze aangaat, ga je ervoor of niet. Ik kies ervoor om geen snelle koolhydraten meer te eten. Ik wil ook geen zuivel meer eten. Het is nog even zoeken naar alternatieven, maar ik raak er steeds meer in thuis. In het programma vind je hele lijsten met dingen die je kan eten en als je het niet lust, waardoor je ze kan vervangen. Ik eet dus geen brood, aardappelen, rijst, pasta, crackers etc. Wel eet ik quinoa, zoete aardappel, havermout en boekweit in de plaats van die zaken. Ik eet lekker eieren, veel avocado’s, noten en zaden, rijstwafels, heul veul groente en vette vis & kip. Heb niks te klagen!

Q5: Ik blijf maar eten, hoe stop ik hiermee?

Waarschijnlijk raak je niet verzadigd op de dag. Dan moet je jezelf aanleren om verzadigende dingen te eten. Dus met veel vetten (vetten zijn niet slecht!) en eiwitten. Ik merkte het toevallig vandaag ook. M’n collega’s bestelden broodjes en ik bestelde een vegan salade. Hoewel hij er goed uitzag en smaakte, zat er te weinig aan vet en eiwit in. Met als gevolg dat ik heel de middag trek heb, en eigenlijk trek je dat niet meer recht met gezonde tussendoortjes. Best lastig dus!

Q6: Hoe overleef je het zonder brood?

Zie het antwoord op vraag 4 en 5. Voldoende verzadiging is key! Dan taal je helemaal niet naar brood of andere snelle carbs. Echt, zo werkt het!

Q7: Sport je er ook bij?

Ik doe dat wel. Sinds kort weer fanatiek, ervoor wat laffer. 1 keer per week, en ik wandelde wel elke week een paar x ‘s avonds. Sporten is bij dit plan in principe niet nodig, maar ik heb snel een slapper wordende huid dus ik wil het strak proberen te trainen. En, sporten is altijd goed! Door te bewegen voel je je gemotiveerder en fitter, dus ik zou het wel altijd aanraden.

Q8: Wat eet je nu als lunch?

Er zijn recepten in overvloed in het boek, maar ik deel graag mijn favoriete met je :

  • 2 rijstwafels met hummus, kipfilet en 2 gekookte/gebakken eitjes
  • een zelfgemaakte bloemkoolsoep met dikke kokosmelk en zaden en pitten als garnering
  • een salade met gerookte kip, avocado, mandarijn, een gekookt eitje, komkommer en pecan noten
  • een salade van spinazie met gerookte zalmblokjes, geroosterde pijnboompitjes, komkommer, avocado en kiwi
  • pompoensoep (van de verse pureersoepen van de Appie!)

Ik maak dit vaak thuis klaar, de avond voordat ik het ga meenemen. Ik heb op kantoor beschikking tot een magnetron dus soepje opwarmen is geen probleem. Zie je het patroon van vetten in deze gerechten? Hiermee zit je altijd goed vol.

Q9: En avondeten?

Ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos! Ik haal inspiratie uit de 2 plannen, maar ook de kookboeken van Oanh’s Kitchen helpen me bij een koolhydraatarme lifestyle.

  • Mexicaanse salade met kidneybonen, mais, sla, biologische gehaktballetjes, tomaat en avocado
  • Oosterse biefstuk met champignons in soja saus gemarineerd, met bosui en sesamzaadjes
  • Zoete aardappelfrietjes uit de oven met een avocadodip en gewokte kipblokjes
  • Gele curry met kip en bloemkoolrijst
  • Courgetti met avocadosaus en gerookte zalm

Q10: Laten we ontbijt dan ook maar gelijk vertellen…

Ik ben dol op ontbijten met smoothies. De smoothies uit het plan zijn vullend en veel! Ik haal er zo 3 glazen uit en dan zit ik de halve ochtend te drinken. En ik zit tot ver na de middag vol!

Mijn favo’s:

  • Smoothie met biet, banaan, kokosmelk en cashewnoten
  • Smoothie met paksoi, mango, banaan en komkommer en zonnebloempitten

En verder:

  • 2 rijstwafels met avocado en 2 eitjes
  • Havermout met amandelmelk en banaan & walnoten
  • (Lactose-vrije) yoghurt met (diepvries)kersen (opgewarmd in de magentron) met zelfgemaakte granola met cashews

Als tussendoortjes eet ik graag een extra stukkie fruit of groente, soms met hummusdip of een klein handje noten.

Nou, dat is wel weer genoeg info lijkt me zo 😀 Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust, wie weet kan er een vervolgblog gemaakt worden! Liefs! 

8 Comments

  1. Wat zie je er stralend uit en geweldig dat deze manier van eten je zo goed helpt! Ik ken Puur Figuur ook en pik er weleens maaltijden uit, maar ik moet het ook meer gaan aanpakken om af te vallen. Het blijft een struggle. In elk geval vind ik jouw artikel erg motiverend.

    1. Het is zeker een struggle, en voor velen herkenbaar. Het plan goed volgen werkt echt, dus als je de motivatie eens vindt kan ik het alleen maar aanraden!

  2. Ik begrijp je redenen van afvallen helemaal! Ik vind het ontzettend knap. Hier juist na twee kinderen weer erg aangekomen. Ik krijg het er ook niet meer af, de motivatie is ook een beetje weg. Misschien dat het ooit weer komt, maar voorlopig vrede mee. Al baal ik altijd wel als ik foto`s van mijzelf zie waar ik van top tot teen opsta. Ik probeer zo goed mogelijk voor mijzelf te zorgen, maar het gebrek aan energie maakt het lastig.

  3. Super! Je noemde het laatst al en omdat ik een beetje dezelfde voorgeschiedenis heb als jij qua afvallen en op een plateau zat met weight watchers, heb ik de stap naar Puur Figuur genomen. Vandaag begonnen!

  4. Knap van je, je ziet er stralend uit! Heel herkenbaar, jouw verhaal. Ook hier in de weer met avocado’s en goede vetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *