Ik probeerde een maand Intermittent Fasting: mijn ervaring!

Ik ben altijd nieuwsgierig naar manieren die m’n vetverbranding een boost kunnen geven. Jarenlang was ik overtuigd van het feit dat ik veel kleine maaltijden op een dag moest eten. Tussendoortje zus, tussendoortje zo. Ontbijt, lunch, avondeten, avondsnack? Ik was constant bezig met eten: alles noteren (ik ben een makkelijke over-eter en ik moet hier constant voor waken), alles uitrekenen. Ik was dit wel een beetje zat. De ene week verbrandde ik vet, de andere week kwam er weer vet bij. Halooohoo, hoe frustrerend? Ik kwam per toeval het fenomeen Intermittent Fasting tegen en besloot me hierin te verdiepen. Is IF het antwoord op mijn vetverbrandingsissues, of is het geen ideale manier? Ik probeerde het een maand uit!

Er zijn al talloze artikelen geschreven over Intermittent Fasting. Ik zal er niet al te uitgebreid op in gaan, maar in de basis gaat het hierover: je vast voor een bepaalde periode. Dit kan  24 uur zijn, dit kan 16 uur per dag zijn, dit kan ook 19 uur per dag zijn. Er zijn diverse manieren waarop je IF kan inzetten en de beste manier is er niet: je moet gewoon kijken wat voor jou werkt.

Het idee achter het vasten is dat je in de vastenperiode bepaalde processen in het lichaam een boost geeft. Het niveau van je groeihormoon stijgt, waardoor je beter vet kan verbranden en spierafbraak voorkomen kan worden. Je insulineniveau zakt, ook dit bevat veel voordelen voor de vetverbranding. Er zijn nog meer gezondheidsvoordelen, hiervoor verwijs ik je door naar het super goede en uitgebreide artikel op Happy Healthy.

Veel mensen ervaren IF ook als een manier om mentaal sterker te worden. Je stelt het punt dat je gaat eten uit, waardoor je je sterker kan voelen. Dit zorgt weer voor zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld. Ook las ik veel over een betere ‘scherpte’, een fitter gevoel en geen after-lunch of diner dips. Was ik benieuwd? Nou en of!

Hoe ik Intermittent Fasting in heb gezet

Ik had de laatste tijd steeds vaker geen zin om te ontbijten en ik besloot daarom het 16:8 protocol te volgen. 16 uur vasten, in een window van 8 uur eten. Een bijkomend voordeel hiervan kan zijn dat je daardoor minder eet. Je mag het ontbijt overslaan, waardoor je al je calorietjes in 2 maaltijden kan eten. Grote kans dat je wat overhoudt! Maar je mag wel gewoon die 3 maaltijden eten in 8 uur. Je mag het eigenlijk invullen zoals je zelf wil! Ik besloot maandagavond te beginnen, na het avondeten was ik rond 19u op had.

Week 1: start met Intermittent Fasting

Ik downloadde de app Zero, waarmee je met een timertje je uren dat je vast kan bijhouden. Het ultieme doel is 16 uur. De eerste dag (dinsdagochtend) ging mijn maag wel rommelen toen ik op de fiets zat. Ik negeerde dit en startte de dag met koffie. Onbeperkt water en thee mag sowieso, en koffie wordt aangeraden omdat caffeine je metabolisme versnelt. Het was even bikkelen. Ik voelde me een klein beetje gek. Een soort van licht in m’n hoofd, maar tegelijkertijd ook wel lekker fit en ik vond het na 14 uur vasten mooi geweest.

Je hoeft namelijk niet gelijk met 16 uur te gaan knallen. Sowieso wordt er aangeraden dat vrouwen maar 14 uur vasten, maar hier kwam ik pas later in de week achter 🙂

De volgende dag had ik in de ochtend ook nog steeds wel trek, maar nu kon ik het rekken tot 15 uur en 37 minuten (lang leve de app!). De tijd vloog voorbij en ik zat lekker in m’n werk. Ik had zeker geen dips en ging ook niet overeten. 3 boterhammen tijdens de lunch was gewoon prima. Na 2 mandarijntjes zat ik zelfs best wel vol!

Woensdag redde ik het met 16 uur en 10 minuten. Zonder problemen eigenlijk! Het begon dus al te wennen. Ik merkte op m’n werk dat ik productiever was en ik stond ook fitter op. Op vrijdag hield ik het voor gezien na 14 uur en 16 minuten. Ik heb voor mezelf besloten dat als ik tussen de 14 en 16 uur zit, het netjes is. Het eet-window kan dus soms wat groter zijn. Na alle research die ik heb gedaan, moet dit geen probleem zijn.

Na verloop van tijd begon het te wennen en hoewel ik me had voorgenomen in de weekenden niet zo streng te zijn, ging me dit ook best prima af. Ik besloot het door te zetten zolang het lukte en het lukte goed!

Week 2

Elke dag startte ik met een glas ijskoud water, omdat het natuurlijk bloody hot was de afgelopen weken! Ik deed er een ijsblokje in en eenmaal op kantoor nam ik pas koffie. Vaak neem ik 2 kopjes en verder drink ik ‘s ochtends ook vaak 2 koppen thee en een halve liter water.

Ook wordt er aangeraden te sporten op een lege maag. Dat zou voor mij betekenen om 7u ‘s ochtends, want ik wil rond 8.15 op kantoor zijn. Dat vind ik zonde van m’n nachtrust dus die tip sla ik in de wind. Ik trainde gewoon 4 keer per week na werk, ook prima! Ik liet het HIIT even liggen, want ik las deze week dat het goed was om krachttraining bij IF te doen. Hiermee bouw je weer spiermassa op wat het vetverbranden weer makkelijker maakt.

Langzaamaan wende ik aan het niet ontbijten. Ik merkte dat ik rond 11u iets wilde eten omdat dat een gewoonte is, en niet omdat ik  echt trek had. In het begin nam ik nog wel eens een rijstwafel rond die tijd, maar later in de week begon deze need ook weg te ebben en kon ik prima tot de lunch door zonder ontbijt.

Elke dag vulde ik nog trouw de app in, maar aan het eind van die 2de week had ik m’n ritme wel gevonden en bleef de Zero app dicht. Tussen de 14 en 16 uur lukte goed en daarmee was ik tevreden.

Week 3

Eigenlijk verliep week 3 zoals week 2. Geen honger meer ‘s ochtends, pas eten bij de lunch. Ik heb m’n lijf weer een stukje beter leren kennen: ook in de middagen had ik geen zin meer in een tussendoortje en mijn algehele honger was gewoon stukken minder. Voor iemand die altijd wilde eten en met eten bezig was, was dat best een verademing.

Week 4

In deze week had ik mijn stopweek dus het was tijd voor het maandelijkse feestje. Ik voelde me anders met IF, vaag, leeg, en merkte dat m’n lijf behoefte had aan energie. Ik besloot op dag 2 gewoon rond 10u al iets te eten. Tijdens je menstruatie heb je gewoon iets meer nodig. En ik vind ongesteld zijn al een marteling genoeg 😉

Heel deze week at ik wel iets meer, meer dan normaal. Niet de gebruikelijke chocoladetroost, maar ook grotere lunches enzo. Toen de helft van de stopweek erop zat, begon m’n lijf weer te normaliseren en ik heb zelfs een dag 18 uur gevast – ik zat zo in concentratie om een issue op m’n werk op te lossen, dat ik pas om kwart voor 1 ging eten die dag, haha! Erna ging het vasten weer wat beter en nam m’n trek weer af.

Hoe streng ben ik nou echt?

Ik vast elke dag tussen de 14 en 16 uur. Dat is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Als je ‘s avonds om 7 uur al klaar bent met eten, mag je de volgende dag tussen 9 en 11 alweer eten. En ja, ik heb ook wel eens een dag niet gevast, om wat voor reden dan ook. Dit is absoluut geen drama. IF is geen dieet, het is gewoon een manier om te eten. In het weekend drink ik wel een wijntje of 2, en uiteraard is zondag de dag voor lekkere dingen. Dus streng? Zeker niet! Maar omdat het zo makkelijk gaat, is het ook wel iets wat ik door wil zetten.

Ik heb een paar dingen geleerd tijdens deze weken!

  • Hoe later je op de avond iets eet, hoe eerder je ‘s ochtends honger hebt
  • Als je ‘s avonds iets eet wat weinig voedzaam is, zoals een pizza (uitgeprobeerd!), heb je de volgende dag ook echt eerder honger
  • Minimaal 2 liter water drinken is essentieel. Dit is normaal natuurlijk al nodig, maar het helpt bij het ‘vol’ zitten en het voert uiteraard je afvalstoffen af
  • Ik heb ZOVEEL meer energie!
    • Ik word voor de wekker wakker
    • Ik voel me niet elke ochtend overreden door een trein
    • Ik ben in de ochtend veel productiever en geconcentreerder
    • Daardoor vliegt de tijd voorbij
  • Doordat ik niet meer heel de tijd met eten bezig ben, ben ik veel relaxter.
  • In het tijdraam van 8 uur kan ik al m’n calorieën eten, dus als ik voor 2 maaltijden ga mogen die dus groter zijn. Hierdoor eet je bijna nooit teveel. Dus ik hou ook niet meer m’n calorieën bij in een app, dit gaat nu toch wel goed.
  • Ik kan veel harder, gefocuster en lekkerder trainen

Margo, ben je enthousiast? Haha, zou je denken? Ja, IF is prettig. Ik voel me er goed bij en weet je wat het leukst is? Het scheelt ‘s ochtends een kwartier tijd 😉 Langer slapen, hoezee!

Enne, ben ik ermee afgevallen? Ja, al 1,5 kilo! Ik vind dit vooral wonderbaarlijk omdat ik de laatste maanden de weegschaal alleen maar zag stijgen, wat ik ook deed. M’n benen zien er al strakker uit en m’n buik is minder opgeblazen. IF is my friend en ik zet dit lekker nog door. Ik ben benieuwd wat er volgende maand allemaal met m’n lijf gebeurt.

Heb jij ervaring met IF of heb je vragen? Stel ze gerust!

Foto bron

2 Comments

  1. Helemaal te gek! Ik ben er nu ook 2 maanden mee bezig en het bevalt erg goed. Die app ga ik wel nog proberen, lijkt me een handig hulpmiddel. Heb 2 weken vakantie gehad en toen was ik gestopt met IF, maar daarna was ik er meteen weer aan gewend. Ook ik ben al wat kilo’s en centimeters kwijt en het lijkt alsof de reserves op plekken als lovehandles en t zwembandje op mijn buik het eerste worden geconsumeerd. Ga er binnenkort ook nog eens over bloggen denk ik.

    1. Oh wat leuk om een medestander te vinden! Ja please, schrijf erover, ik mis de echte ervaringen online. Alleen fitnessguru’s kom ik tegen. Ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *