Afvallen met POWER

Een stapje verder… Afvallen met POWER!

Vandaag neem ik jullie mee in een persoonlijk verhaaltje. Ik ben daar niet altijd even sterk in, en soms hou ik mezelf op de vlakte omdat ik niet altijd zin heb om over m’n “struggles”  te praten. Meestal ben ik ook een vrolijke pikkebaas die geniet van het leven en die, behalve de normale dingetjes, zich nergens druk om maakt. Maar een tijdje geleden had ik een gigantische dip en hoewel ik dat nu allemaal wel kan relativeren, wist ik toen effe niet welke kant ik op moest en in die week gebeurde er zoiets toevalligs!

Het was zo net in het nieuwe jaar en we lagen samen op de bank weer eens een serie te bingewatchen. Ons favoriete zondagavond verdrijf. Ik was al een weekje niet zo in m’n hum en voelde me die dag extra emo. Nee, geen hormonen, trek nou maar niet zo snel je conclusies. Ik voelde me niet happy in m’n lijf. Nou voel ik me dat al langer niet, en ik was ook al hard aan het werk in de gym en met m’n eten: zoals jullie al vast wel weten, als je me langer volgt. Dit deed ik al maanden. Maar rond deze periode zag ik zero progressie. En zo na de feestdagen met al die etentjes en wijntjes voelde ik me allesbehalve aantrekkelijk. “Ik voel me niet gelukkig… met mezelf,” zei ik er snel achteraan, voordat hij de verkeerde dingen ging denken. Ik voelde me vastzitten. Ik twijfelde aan alle kanten of ik wel goed bezig was, of ik niet beter zus en of ik niet beter zo…

Ik train 4 keer per week en afgezien van de feestdagen en de rommelige week eromheen, had ik mijn eten ook aardig op orde. Dacht ik. Maar op dat moment twijfelde ik aan alles. Ik was al een tijdje gestopt met Weight Watchers nadat het voor mij niet meer voldeed. Ik bleef hangen op een plateau, ik had oprecht honger en honger “lijden” was iets wat ik in mijn jongere jaren genoeg heb gedaan. Daar pas ik voor. Ik leek met mijn nieuwe trainingsschema maar geen balans te kunnen vinden met WW en na een periode ‘los’ zijn, zocht ik mijn heil in de Food app van Basic Fit. Ik maakte al fanatiek gebruik van de app om mijn work-outs te loggen, maar nu hield ik ook secuur mijn voeding bij. Koolhydraten, eiwitjes, vetten: je kent ze vast wel.

Aanrommelen

Maar waarom voelde het dan zo alsof ik maar wat aanrommelde? Ik zweefde naar m’n gevoel een beetje tussen alle ‘goede’ dingen in maar ik bereikte niet echt wat.

Mijn vriend praatte me weer even met 2 benen op de grond. 2 weken daarvoor hadden we beiden geconstateerd dat mijn rug, schouders en biceps flink wat meer vorm hadden gekregen. Oja. Het is makkelijk om de positieve dingen te vergeten wanneer je je zo rot voelde als dat ik toen deed. 4 keer per week trainen is veel! En het eten ging toch ook goed, minus de kerstkaasfondue en nieuwjaarsfriet? Ok ok ok.

Voor mij was het duidelijk. Ik moest op zoek naar ‘mentale’ steun. Iets of iemand die me hierin ‘coachte’. Dat woord gebruikte ik toen nog niet. Maar ik zocht een soort bevestiging, en een bepaalde richting. Iemand die zegt, hey Margo lekker bezig, of juist iemand die zegt: nee nou moet je kappen, er klopt geen hout van wat je doet. Doe dit of dat! Iets waar ik me aan vast kan houden. Maar absoluut geen personal trainer, been there done that en dat was niet wat ik zocht. Volg je me nog?

En net in die week…

Plaatste Ilse in een Facebook groep een bericht of iemand haar boek Afvallen met POWER! wilde reviewen. Ilse is de auteur van dit boek en heeft zelf de POWER-methode ontwikkeld. Ik stalkte haar site en las in de shop de eerste pagina’s van haar boek. Het was alsof ik mijn eigen levensverhaal las. Ilse, ben jij niet mijn cloon? was mijn eerste gedachte. Ik stuurde een berichtje en we kwamen in gesprek via Messenger. Ik voelde dat dit was waar ik naar op zoek was: geen boek met rijtjes wat je wel mag eten en wat je vooral moet laten staan, geen punten tellen en al helemaal geen honger lijden: Ilse had dat ook allemaal al gedaan en meegemaakt en dat is wel het laatste wat ze wil. Voor zichzelf niet, maar ook voor haar Ninja’s niet.

Afvallen met POWER

Voordat Ilse en ik zelfs maar afspraken hadden gemaakt appte ik m’n vriend al. “Moet je lezen!! Het lijkt wel mijn verhaal!” Stiekem koekjes snaaien, je brood weggooien, weinig avondeten en ‘s avonds chips kanen… Juist omdat Ilse’s verhaal zo overeenkwam met het mijne, klopte het voor mij gewoon. Iemand die hetzelfde had meegemaakt als ik, iemand die al vele diëten had geprobeerd: kweenie, het voelde voor mij als een match #notinder. Ook al zou Ilse een andere reviewer uitkiezen, zou ik het alsnog kopen: dit had ik nodig.

Het laatste wat ik wilde was een nieuw dieet. En godzijdank is de POWER-methode geen dieet. Ilse stuurde me haar boek op en ik ben begonnen met de methode. De POWER-methode is gebaseerd op de 5 POWER-pijlers:

  • Plan
  • Overwin
  • Wilskracht & winnaarsmentaliteit
  • Emotie & energie
  • Resultaat

Elk onderdeel bestaat uit meerdere hoofdstukken en op de site van Ilse (Weight Loss Ninja) vind je allerlei bonus materialen. Werkboeken, recepten (ter inspiratie, geen verplichting!), diverse opdrachten en mijn complimenten: wat is het allemaal superleuk vormgegeven. De designer in mij wordt hier blij van!

Het weekend dat ik het boek ontving, heb ik mezelf op de sportschool laten meten in vet- en spierpercentage. Een goed begin is het halve werk! Dit kon ik gelijk in het werkboek Meten is weten schrijven. Ook dit werkboek is onderdeel van het bonusmateriaal, waar je toegang toe hebt als je het boek koopt.

Toevallig had ik 2 weken eerder al foto’s gemaakt van m’n billen en benen. Dit is ook altijd een aanrader om progressie bij te houden. Mijn benen zijn dikker dan dat ze afgelopen zomer waren, dus daar wilde ik sowieso aan gaan werken. Ik paste mijn sportschema aan en focuste me op m’n billen en benen. Ondertussen stelde ik in hoofdstuk P mijn doelen op.

PLAN

Momenteel ben ik door P heen. Ik heb de werkboeken uitgeprint en in een knalroze map gestopt. Met de pen in de hand heb ik mijn doelen opgesteld. De laatste tip van hoofdstuk P is “Deel je doelen met je omgeving”. Mijn doelen zijn persoonlijk. Een grote drijfveer om af te vallen de komende periode is omdat ik binnen een aantal jaar zeker wel zwanger wil worden, als dit mij uiteraard gegeven is. Ik vind het belangrijk dat mijn lijf daar gezond genoeg voor is. Momenteel heb ik obesitas en hoewel de meningen over deze kwestie verdeeld zijn, is dat niet iets wat ik wil zijn tijdens een zwangerschap.

Dus je begrijpt: strakke benen, gezond voor een baby. De korte termijn maar ook de lange termijn. De doelen moeten positief geformuleerd worden en altijd beginnen met ik. Ze zijn geformuleerd alsof ze al behaald zijn. Dus hier komen ze, schatjes van me:

  • ik heb ronde billen zonder cellulitis 🙂
  • ik heb een vetpercentage van onder de 30%
  • ik weeg 85 kilo
  • ik kan 10 dips
  • ik kan 1 pull-up (zonder hulp!)
  • ik heb broekmaat 40/42
  • ik heb geen hangbuik meer
  • ik heb 2x zo slanke benen als in januari 2018
  • ik heb een gezond gewicht om zwanger te worden

Mezelf kennende komen er in de loop van de tijd nog wel wat doelen bij. Maar het voelt goed om deze alvast op te schrijven. Zo heb ik houvast. Iets om naartoe te werken. Precies wat ik zocht.

Afgelopen weekend stond ik mezelf te bestuderen in de spiegel en het viel me op dat m’n billen ronder en gladder waren. Verbeeldde ik me dit? Ik liet m’n vriend foto’s maken en excited zette ik ze naast elkaar in m’n app. Ja hoor! GLADDER! Woohooo! Mijn eerste doel was al flink onderweg! Wat een fijne bevestiging, precies wat ik nodig had. Waar ik naar snakte, eigenlijk. Het trainingsschema had dus zeker nut en ik ben een stuk kalmer nu ik weet dat ik lekker bezig ben. Oh yas gurl.

De komende periode ga ik mezelf met het boek Afvallen met POWER werken en houd ik jullie op de hoogte van mijn ‘journey’. Belangrijk is te weten dat ik me in eerste instantie focus op percentages en centimeters, en als laatste op gewicht. Omdat ik 4 keer per week train, zeggen percentages en centimeters meer dan kilo’s.

Volg Weight Loss Ninja op Instagram (heel gezellig op Instastories ook!), Facebook en Twitter voor veel meer inspiratie. Indien je besluit Ilse’s plan te volgen, kan je ook lid worden van de Facebook groep waar men tips, tricks en succesverhalen uitwisselt!

3 Comments

  1. Klinkt goed, vrouw. En het klinkt ook aannemelijk, zonder overdreven shit. Ik ben momenteel in een ander boek bezig en ondanks dat ik natuurlijk ALLES al weet *kuch*, haal ik er toch wel dingen uit.

  2. Gaat jou sowieso lukken! Ik vind het nogal wat doelen hoor 😉 Komt helemaal goed!! En inderdaad, vergeet niet te kijken naar wat je bereikt hebt al! (Daar zijn mannen geloof ik tóch wat beter in..)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *