Mijn tips voor een fijne work-out

Januari is de maand van het nieuwe begin. De maand waarin goede voornemens gesmeed worden. Maar januari is ook de maand waarin goede voornemens al sneuvelen voordat ze daadwerkelijk een gewoonte zijn geworden. De sportscholen zijn kortstondig overbevolkt, tot ongenoegen van de vaste bezoekers. Het zwembad wat ik afgelopen week bezocht, puilde uit van de new year new me mensen.

Dat zwembad trouwens

Dat zwembad was trouwens 1 grote chaos. Er waren geen lijntjes-met-ballen gespannen (hoe heten die dingen?), afgezien van de baan waar je alleen welkom bent met een Speedo zwembroek en dito brilletje. In de rest van het bad krioelden de kortpittige kapsels als mieren door elkaar heen. Ik wilde lekker 45 minuten voluit zwemmen, maar ik werd constant gedwongen om halverwege een baan om te keren omdat de bejaardensoos met een slakkengang aan het bijkletsen was. Ik probeerde het nog even in de snelle-jelle baan. Hier werd ik ondersteboven gezwommen door die wannabe Pieter van de Hoogebandjes, en dat terwijl ik helemaal geen slecht tempo heb – al zeg ik het zelf. Logisch dat die getrainde zwemmers sneller zijn dan ik. Ik heb een goede conditie maar ik heb geen Speedo speed. Maar hey, we zijn niet alleen op de wereld en ik mag hier net zo goed zwemmen als elke duikbril. Maar nadat ik daar bijna onder water getrokken werd was ik er klaar mee. Weg uit dat wespennest, bzzzt de douche in.

Ik vind zwemmen heerlijk maar ik wil wel graag de ruimte hebben. Dus ik hoop dat in februari het kaf weer van het koren gescheiden wordt… of ik moet op zoek naar een ander zwembad 😉

Anyway!

Dat was niet de reden dat ik dit artikel ben gaan tikken. Tik tik tik. Ik hoorde vandaag een grappig gesprek tussen 2 meiden in de kleedkamer van de sportschool: “Ik vind omkleden altijd zo’n drempel!” verzuchtte de ene. Waarop de ander zei: “Ik vind alles een drempel!” Vanbinnen grinnikte ik. Ik snap dit! Ik ben van origine ook zo. Lichaamsbeweging is nodig, maar ik hou er niet van. Toch doe ik het al jaren.

Ook heb ik al jaren ups en downs met sporten. Ik heb een hele lange tijd niet over sporten gepraat op m’n blog. Ik voelde het niet zo. Ik ging omdat het moest, maar ik genoot er niet van.  Momenteel zit ik al een paar maanden in een goede flow en ik vind het oprecht lekker. Dit is wel een situatie die ik zelf gecreëerd heb, dit is een manier die voor mij werkt. Ik deel graag mijn tips met je. Heb jij een tip die voor jou het beste werkt? Deel hem met mij onderin de comments!

Omarm de flow

Als je eenmaal in een flow zit, moet je die vasthouden. Ik heb me een aantal gewoontes eigen gemaakt waardoor ik in die flow kan blijven:

  • ‘s Ochtends neem ik al mijn sporttas mee zodat ik gelijk uit werk door kan gaan. Als ik eenmaal thuis zit, is de stap een stuk groter om te gaan. Het is tenslotte koud buiten, en je zit al lekker binnen in je eigen cocon. Als je gelijk door gaat, heb je geen excuses. Is het voor jou niet mogelijk om gelijk door te gaan? Zet dan alvast je sporttas klaar in de gang. Zodra je thuis komt word je eraan herinnerd en kan je niet meer terug. Tenminste…
  • Zet door! Hou je aan je eigen plan. Heb je je voorgenomen om vanavond te gaan? Then go. Als je halverwege de dag afhaakt, wordt het de volgende keer een stuk moeilijker om door te zetten. En zo langzamerhand komt van uitstel afstel. Dit was een enorme valkuil van mezelf. “Meh ik kan morgen ook nog wel”- ik weet niet hoe vaak ik dat wel niet heb gezegd.
  • Heb je geen energie? Snap ik. Kunstmatige energie doet ook wonderen 😉 Die-hard sporters zoals Joel Beukers nemen van te voren een pre-workout. Hierin zitten enorm veel stofjes waar je energiek van wordt. Weet je waar je ook energiek van wordt? Juist ja, cafeïne. Dat bevatten die pre-workouts ook. Als ik om 17:15 de fitness in stap, is mijn koffieplanning als volgt: rond 15 uur een normaal bakkie, en om half 5 een espresso. Voor mij werkt dit als een tierelier! De eerste 10 minuten op zo’n warming-up machine sta je je leven nog te haten, maar wanneer de cafeïne inslaat heb je zomaar kans dat je nog eens 10 minuten blijft staan voor je aan je routine begint. Ik spreek uit ervaring 😉
  • Maak een weekplanning. Of je nou 2 of 5 keer per week wil: plan het in. Er zijn 200 leukere dingen te doen in je vrije tijd, maar als je het voor jezelf vastzet (en je vindt het belangrijk genoeg) wijk je er minder snel van af. Ik wist bijvoorbeeld dat ik afgelopen week dinsdag en donderdag niet zou kunnen. Dan ga ik maandag gelijk trainen, hoewel maandag niet m’n favo sportdag is. Dan is het heel druk in de sportschool, en ik hou ervan als het wat rustiger is. Woensdagavond plan ik dan om te gaan zwemmen, en vrijdag ook gelijk na werk door naar de fitness. Het weekend laat ik van het moment af hangen. Word ik zaterdagochtend vroeg wakker? Dan ga ik nog even wat baantjes trekken. Zo niet, ga ik genieten van m’n dag en ga ik zondag lekker trainen.
  • Maak een schema voor jezelf. Dit kan per keer verschillen, maar zet het vast in een documentje of een app. Ik gebruik de Basic-Fit app om van te voren m’n work-out te plannen. Dit doe ik vaak al tijdens m’n lunchpauze, dan weet ik wat ik ga doen en loop ik niet te dwalen tussen de machines. Ik maak graag een combinatie van cardio, hit en kracht. Als je interesse hebt in mijn oefeningen, let me know, ik deel ze graag een keertje in een andere post!
  • Maar het belangrijkste: wees niet te streng voor jezelf. Voel je je ziek of heb je een blessure? Spaar dan vooral je energie om beter te worden. Rust is het beste medicijn. Tijdens m’n winterverkoudheid ben ik een week niet geweest. Het lichaam heeft het dan al zwaar genoeg. En met weinig adem kan je ook niet lekker sporten.

Veel mensen zullen zich niet herkennen in deze uitspraak, maar ik krijg energie van sporten. En na een training voel ik me voldaan en lig ik veel tevredener op de bank dan wanneer ik hem met een smoes heb overgeslagen.

Ik zit nu een maand of 4 in een goede flow en hoewel het proces heel langzaam gaat, zie ik de laatste maand veranderingen in m’n lijf. Ik krijg gespierdere armen, schouders en rug en ik verlies langzaamaan vet rond m’n buik. Plus, ik vind de progressie van mijn eigen kunnen echt heel leuk. Elke keer wat meer gewicht tillen, techniek beter beheersen en mijn conditie die beter is dan ooit: dat zijn dingen die ik echt te gek vind. Who would’ve thought: Margo vindt sporten leuk, ha!

Hoe vaak sport jij per week? Vind je het leuk of ga je uit verplichting? En heb jij nog tips voor een fijne work-out?

Elke nieuwe blog in je mailbox? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt automatisch een e-mail zodra ik een nieuwe blog plaats. Handug!

3 comments

  1. Mariska schreef:

    Wat heb je dat leuk geschreven zo! 🙂 was leuk om te lezen.

  2. Manon schreef:

    Ik heb toevallig afgelopen maandag gesport, omdat ik echt weer moet beginnen…jeetje wat een spierpijn.
    Ik wil eigenlijk tot nu toe 2x per week volhouden i.v.m. mijn rug en dan als het aangesterkt is wat vaker

  3. Jenn schreef:

    Goeie tips en leuk geschreven! Ik sport wel minimaal 2 a 3 x per week

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *