Blog #9: Weer ingeschreven bij een sportschool

Lief blog,

Ik heb al veel sportieve ‘fases’ gehad in m’n leven. De meest fanatieke fase was wel die periode dat ik met een personal trainer trainde. Ik zag haar 1x per 4/6 weken en ik trainde zelf 4 keer in de week. Je vond me veel in de fitness, werkend op apparaten, met dumbells en bodyweight. Ik verloor een hoop centimeters maar geen gewicht. Logisch, maar ook wel stom.

Dus ik stopte met haar en trainde zelf nog een beetje na. Maar ik begon toen met trainen voor de Mont Ventoux dus stapte ook meer op de fiets. De sportschool was ik wel een beetje beu. Na de Mont Ventoux begon ik met Weight Watchers en ik merkte dat ik ook afviel zonder te sporten. Ik wist wel dat het 80/20 was, maar nu merkte ik het echt. We waren ondertussen ook verhuisd en ik vond de sportschool ‘te ver weg’. Dit klinkt misschien een tikkie melodramatisch, maar het zit zo. Ik vind sporten helemaal niet zo leuk. Ik doe het voor m’n gezondheid, maar het zal nooit m’n hobby worden.

Dus als ik 20 minuten moet fietsen (en in die 20 minuten zit een brug!) haak ik al gauw af. Ik probeerde het nog een tijdje, maar het zette toch geen zoden aan de dijk en ik zegde begin dit jaar mijn abonnement op. Mijn vriend was ondertussen ergens anders gaan trainen en zijn fanatisme groeide. Ik belandde in diezelfde periode op een plateau – en ik kwam er maar niet vanaf. Het enthousiasme van mijn lief zorgde ervoor dat ik toch ook wel weer zin kreeg om naar een sportschool te gaan. Maar ik was nog een beetje terughoudend.

Ik nam ook mijn eetgewoontes onder de loep. Ik liet er enkele formules op los en ik analyseerde de boel een beetje. Mijn vriend en ik zijn al jarenlang bezig met voeding en gezonder leven, dus we hebben wel aardig wat kennis. Natuurlijk hebben we er niet voor gestudeerd, maar we kunnen wel wat aannames doen. Ons motto is om dingen een periode uit te proberen, erna zien we of het werkt en zo niet: jammer dan. Dan heb je misschien wat tijd verspild, maar je hebt het wel geprobeerd. Ik deed de aanname dat mijn stofwisseling ondertussen zo lui is en dat ik daarom op het plateau ben beland. En ik vond het hoog tijd om er vanaf te vallen, dus ik schuif Weight Watchers heel even opzij.

WAT Margo? Je holy grail opzij schuiven? Nee hoor lief blog, het betekent niets negatiefs. Ik ben alleen wel van mening dat het af en toe geen kwaad kan om even de boel op te schudden. Bij Weight Watchers at ik naar mijns inziens te weinig op dit punt, en had ik veel honger. En dat vind ik niet nodig (en ook niet leuk!). Dus ik ga weer wat meer eten, en dit bijhouden in een andere app. Kijken of het helpt.

En sporten, jawel, ik ben begonnen met HIIT trainingen. Samen met mijn vriend heb ik een schema opgesteld en vind je me nu 3x per week in de Basic Fit. HIIT trainingen staan bekend om hun goede resultaten als je je stofwisseling op gang wil helpen en je vetverbranding hoog wil houden. Precies wat ik wil! Het zijn korte trainingen van 20-30 minuten, waarin je jezelf helemaal doodmoe traint. Erna houd je je vetverbranding nog 48 uur hoog. En laat ik dan net weer de gym ingaan voor een volgende ronde.

De weegschaal gaf deze week alweer een – aan (o jongens ik ben zo dichtbij de -15!!) dus ik heb goede hoop dat dit mij wel weer eens een duwtje kan geven. Ik vind dit experimenteren leuk. Kijken wat je lichaam allemaal doet en hoe je het een handje kan helpen. Mega interessant. Ik houd je op de hoogte!

Wat is jouw favoriete sport?

5 Comments

  1. Goed dat je weer bent gaan sporten, ik ben benieuwd.
    Overigens β€˜mag’ je geen honger hebben bij WW, misschien toch eens langs de cursus gaan voor wat tips. Plateau is vreselijk, ik weet er alles van (ik had dat bij -19) maar met een hongergevoel kan je dat plateau zeker niet verbreken. xx

    1. Ik heb de cursus opgezegd, ik had een enorm zelfvoldane coach die alleen over zichzelf praatte en had er niks aan. Dus ik mag niet meer πŸ˜‰
      Nou dat dacht ik inderdaad ook! Klopt niet bij alles wat je leest en hoort over WW. Hoe ben jij van je plateau afgekomen?

      1. Wil je het echt weten? Op aanraden van mijn coach ben ik ook even off WW gegaan als het ware. 1 tot 2 dagen in de week β€˜doe eens gek’. Ik ben gaan high tea-en een dag (alles gegeten, maar niet overeten) en ik heb hele andere gerechten gegeten, toch eens een koekje bij de thee genomen etc. Meer normaal leven ipv altijd β€˜lijnen’. Dat alles hielp enorm en pas ik nu ook weer toe wanneer ik niet afval.
        Tegenwoordig zweer ik bij Griekse yoghurt van Total 0% (= duur) of Arla Skyr, daar zit ik de hele dag vol van. Wat kaneel, blauwe bessen of vanille extract en hoppa. Hierdoor maak ik betere keuzes de rest van de dag. Ik ben geen expert in WW, maar wel in niet-afvallen (wat oke is, maar wil gewoon gezond leven en mijn grenzen leren).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *