Met Weight Watchers ben ik eigenlijk constant zoekende naar een goed patroon. Ik mag momenteel 36 punten eten op een dag en ik heb nu eindelijk een draai gevonden waar ik tevreden mee ben. Maar het was even lastig maar nu ik bijna op -8 kilo zit, durf ik wel vast te stellen dat deze draai de juiste is. Ook als je geen dieet volgt (of moet ik levensstijl zeggen? Ja he?) zijn deze tips best handig!

Nee, ik kom niet met ‘drink 1,5 liter per dag’ of andere basic weetjes. Het zijn ook puur mijn ervaringen en het zijn geen garanties natuurlijk!

  1. Matig de tussendoortjes
    Door mijn personal trainer van vorig jaar was ik gewend om een paar keer per dag dingen te eten. Rijstwafels voornamelijk. Ik was overtuigd van het principe ‘de motor moet blijven branden’. Dat bleek dus niet helemaal waar bij WW. Daar moest ik echt enorm aan wennen. Ik deed het in het begin nog steeds ‘s ochtends 2 rijstwafels en ‘s middags ook. En dan vaak nog met iets van 30+ kaas of hummus. Dat hakt toch flink in de dagpunten dus ik ben er mee opgehouden. Nu neem ik ‘s ochtends óf niks, of fruit tussendoor. ‘s Middags vaak groente en soms 1 rijstwafeltje of cracker.
  2. De lunch afsluiten met iets zoets kan ook gewoon fruit zijn
    Dit was zo’n stomme aangeleerde gewoonte. Na een lunch vol hartigheden (want in zoet beleg zit vaak meer suiker = meer punten) had ik altijd enorm behoefte aan pindakaas #teampindakaas. Maar het is zo’n onzin eigenlijk. En ik wil niet zeggen dat ik het nooit doe hoor! Maar ik pak liever een appel of een paar mandarijntjes. Dan is mijn zoetbehoefte ook bevredigd. Pindakaas is geen must.
  3. Liever meer lunch dan een groot ontbijt
    Ik begon tijdens de eerste periode WW altijd met grote ontbijtjes. 8 of 10 punten vond ik normaal. Maar dan bleef er minder over voor de lunch en had ik eind van de middag vreselijk honger. Mijn vriend is altijd later thuis dan ik en dan zat ik smachtend naar de keukenla te kijken tot het moment dat hij thuis kwam. En ik zwichtte ook regelmatig en dan at ik wat nootjes of toastjes. Erop terugkijkend waren dat vast de periodes dat ik niet of weinig af viel. Als je zoiets dagelijks doet, dan telt het flink op. Dus nu eet ik liever grotere lunches, zodat ik heel de middag verzadigd ben.
    Dit verschilt uiteraard per persoon. Vorige week zei iemand op de cursus dat haar gouden tip was (zij was op haar streefgewicht beland) om veel te ontbijten. Ik denk dat het ook ligt aan je dagindeling!
  4. De cursus helpt!
    Ik wilde eerst alleen het online programma van Weight Watchers volgen. Dit heb ik dan ook een paar maanden gedaan, maar ik kwam niet echt vooruit op een gegeven moment. Eerst gaf ik nog de schuld aan het plateau, maar toen ik bleef jojo’en in dat kleine hoeveelheidje kilo’s, dus dat schoot voor geen meter op. De cursus is wel ruim 2 keer zo duur, maar ik ga trouw elke week en het motiveert echt. Je wordt toch soort van gecontroleerd. En dat heb ik nodig! Dat werkt voor mij. Het feit dat ik (bijna) elke week goed resultaat heb, is me die 4 tientjes meer dan waard. En als ik dan 1 keer slecht resultaat heb, wil ik juist de volgende week wel goed ‘presteren’. Dus ik kan iedereen die Weight Watchers volgt aanraden om naar de cursus te gaan!

Wat is jouw gouden tip om een beetje op je gezondheid/gewicht te letten?