Een plateau bij Weight Watchers

Ik deelde het een tijdje geleden al op Instagram. Ik stond stil! Met bijna 5 kilo op de teller was ik lekker op dreef. Dat ik na 1 week stil stond, snapte ik nog wel. Ik had een verjaardagsfeestje gehad met taart, pizza en patat. Niks aan te doen. Ik sprong wel vaker uit de band in het weekend, maar omdat ik doordeweeks lekker ging kon dat geen kwaad. ‘Ben benieuwd of je volgende keer iets afgevallen bent,’ peinsde mijn vriend die avond. ‘Tuurlijk,’ blufte ik. Niks was minder waar. Ik stond op precies hetzelfde gewicht als de week ervoor. Die week daarna zat er nog geen verandering in. Maar ook niet gek, toen had ik een babyshower high-tea en de dag erna een verjaardag. En ik ga nou eenmaal niet op een blaadje sla zitten knabbelen, dat doe ik doordeweeks al. Maar een week later hetzelfde verhaal. En een week later weer. Ik had mijn eerste plateau bereikt. Wat moet je dan?

Zal ik het maar gelijk verklappen? Je moet wachten. Letterlijk wachten tot je een ons weegt. Ik denk dat die opmerking hier vandaan komt. Want bij een plateau moet je geduld hebben, en je houden aan je punten. Je gaat vanzelf naar beneden, zei iedereen. Ik wist dat ik moest wachten, en ik telde lief m’n puntjes. Maar soms brak het me op en ging ik als een waanzinnige Googlen. Ik zocht naar break-through tips, dé magische manier om door je plateau heen te breken. Ik vond deze manier niet. Dé manier bestaat ook gewoon niet. Je moet gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, hoe kut het ook klinkt.

Ik plaatste een wanhopig bericht in de WW app, en vroeg om tips. Ik kreeg er genoeg! Meer water drinken, 3-4 liter per dag. Elke dag een kilometer of 5 wandelen. Beginnen met ijskoud water. Het zal vast werken voor een hoop mensen. Maar ik denk niet dat er een specifieke truc is. De truc is doorgaan. Niet opgeven. Want een plateau is vaak gelijk het eindpunt voor mensen.

Hoe werkt het plateau dan?

Via de WW app vond ik een artikel over plateaus. De informatie in dit artikel sterkte mij (lees het hier, als je het interessant vindt). De belangrijkste les die ik hieruit leerde was het volgende: je lichaam is gewend aan een favoriet gewicht. Wanneer je gaat afvallen, ‘denkt’ je lichaam als het ware: ho effe, daar gaat mijn favoriete gewicht! En na een paar mooie kilo’s gaat je lichaam alles doen om het afvallen tegen te houden. Als je geduld hebt, bij voorkeur 4-8 weken, en gewoon doorgaat met welk dieet je ook volgt – dan zal je vanzelf weer gaan afvallen. Omdat je lijf dan weer gewend is aan het nieuwe gewicht. Ik vond dit heel helder en heel logisch.

Dus ik hield vast. En zowaar viel ik vorige week weer af, en flink ook. Voor het eerst zag ik een getal onder de 100 kilo op de weegschaal verschijnen. Ik was in shock! En ik was gelukkig. Dus het is duidelijk; de aanhouder wint! En nu weer vol gas naar beneden 🙂

Herken jij ‘het plateau’? Hoe ben jij er mee omgegaan?

*Foto maakte ik voor de blogbattle van Bloginsiders voor Chickslovefood!

8 Comments

  1. Ik denk inderdaad ook dat de truc is om door te gaan. Hoe moeilijk het ook is! Volhouden, volhouden, volhouden. Echt een kunst. Maar zo knap als het lukt. You can do it! 🙂

  2. Heel knap hoe je dit doet. Ik ben net begonnen met afvallen en dat gaat nu ‘lekker’ maar sta dalijk ook op het punt dat ik stil komt te staan. Dan zal ik aan dit artikel denken en volhouden!

  3. Plateaus zijn zo irritant. Wat trouwens ook wel eens wil helpen, is om hele andere dingen te gaan eten. Daarmee zet je je motortje ook aan (zie mijn artikel over ijswater), omdat je lichaam iets ander moet gaan verteren dan normaal. Hopelijk donder je snel van je plateau af en dat bedoel ik aardiger dan ik het neerschrijf 😉

  4. Wat vervelend zo’n plateau! Ik tik nu ook bijna de -5kg aan dus wellicht kom ik ook straks terecht op een punt dat ik niet verder meer afval. Goed om te lezen dat je nu toch weer afgevallen bent 🙂 You go girl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *