Waarom ik een haat/liefde verhouding heb met kantoor jargon + mijn favorietjes

Je weet wel: van die snelle zakenmannetjes in pakken die graag hippe termen gebruiken zoals ‘meeting’ (want overleg klinkt zo oubollig) en gooien met woorden zoals ‘synergie’ en ‘doorpakken’, en laten we vooral ‘aanvliegen’ niet vergeten. Jeuk! Hier krijg ik lichte braakneigingen van en zulke mensen neem ik met moeite serieus. Maar er zijn een paar termen in het kantoor jargon waar ik zelf stiekem ook wel van smul… en die deel ik vandaag met je ๐Ÿ˜€

Ik werk bij een Rotterdams bedrijf waar het motto eigenlijk is: doe maar gewoon. Ouwejongens krentenbrood, geen gelul, alles transparant en niks uit de hoogte. Wanneer we met bedrijven samenwerken die niet zo goed bij ons passen, komen we vaak van die nare management termen tegen. Hier maken we dan ook graag grapjes over… maar niet verder vertellen! Ik maak me zelf ook wel eens schuldig aan het gebruiken van bepaalde termen, ik geef het toe…

Als we dit nu doen, kunnen we volgende week snel schakelen

Effe lekker snel schakelen want ja, welk woord moet je hier anders voor gebruiken? Haha! Met schakelen bedoelen mensen op een kantoor vaak dat we snel ‘stappen zetten’, eigenlijk komt dat op hetzelfde neer. Als de ene partij opschiet, kan de andere partij ook opschieten en nou ja, dan schakelen we lekker. Snap je. Je kan ook gewoon ‘doorwerken’ gebruiken maar schakelen klinkt wel alsof je heel belangrijk bent. Oh trouwens, ik gebruik deze term niet vaak zelf, maar hij wordt wel vaak gebruikt tegen mij en ik vind hem prettig. Ik weet precies wat er van me verwacht wordt. Van z’n 1 zo hup naar z’n 3 enne.. om 5 uur naar huis. Joe.

Dan hebben we dat probleem ook getackled

Problemen tackelen. Visualiseer het eens. Als je dit Googlet, krijg je trouwens foto’s van Mark Rutte en honden – teckels dus. Bijzonder. Maar ok, ik dwaal af. Als we in normaal Nederlands zouden communiceren, zou je kunnen zeggen: dan hebben we dat probleem opgelost, of dan is dat probleem bij voorbaat al weggenomen. Een beetje overbodige aanwezige in het kantoor jargon.

Daar moet ik echt even induiken

Weet je, in ons vakgebied is het gewoon niet anders. Als je iets technisch moet uitzoeken, of het nou met programmeren of met kapotte hardware te maken heeft: dan duik je er even in. Even lekker erin duiken, hmm. En er dan onder het bloed, zweet en tranen weer uitkomen. Plus, het is een handige en nette manier om tegen een klant te zeggen “ik weet het gewoon even niet en ik moet het ook Googlen”.

Ik zal dat even terugkoppelen zodra ik het weet

Ja hoor, guilty. Terugkoppelaar aanwezig hier. Synoniemen: terug mailen, een briefje op z’n toetsenbord plakken, een Skype bericht sturen dat hij moet terug bellen. Maar het klinkt zo interessant en ik voel me graag interessant.

Dit project parkeren we even

Termen die ook wel eens worden misbruikt in dit geval: on hold zetten, het even laten bezinken tot een geschikter moment. Oh puh-lease, ik heb deze term vorige week wel 30 keer gebruikt. Schiet mij maar lek. Maar iedereen weet wat we nu met dit project gaan doen (lees: niks) en dat is precies wat de bedoeling is.

En yes, bij een kantoor blog hoort een foute stockfoto! Yeah!

Welke term uit het kantoor jargon vind jij vreselijk?

7 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *