De FIT. methode review

Zoals jullie ongetwijfeld hebben begrepen ben ik erg bezig met gezonde voeding en veel sporten. Het ‘ermee bezig zijn’ is een soort verslaving geworden. Hoewel ik mezelf nog steeds op sommige dagen naar de fitness moet slepen, vind ik het berekenen van macro’s, kijken of ik elke dag m’n doelen haal en het uitzoeken welk product wat bevat echt super interessant. Het verveelt me nooit. Ik vind het ook wel geinig dat ik m’n vriend kan vertellen of hij voldoende heeft binnengekregen die dag.

Ik lees ontzettend veel over voeding en fitness en kom zo aan mijn kennis. Ik ben elke keer weer op zoek naar iets nieuws om me in te verdiepen. Een paar weken geleden ben ik me bijvoorbeeld meer gaan verdiepen in macro’s en tegelijkertijd verveelde m’n fitnessschema me. M’n macro’s had ik snel uitgerekend, maar qua krachttraining was ik nog steeds zoekende. En op het juiste moment kreeg ik het mega e-book over de FIT. methode toegestuurd.

Wat is de FIT. methode?

Ik was gelijk getriggerd door de FIT. methode. Het e-book is echt huge (dik 250 pagina’s) en is onderverdeeld in 4 basishoofdstukken. Training, herstel, voeding en motivatie&gedrag. Allesomvattend dus eigenlijk en ideaal om alle gewenste info in 1 boek te hebben. In plaats van me suf te Googlen, kan ik nu elke keer het boek erbij pakken. Ik heb het nu een week in m’n bezit, ik heb het de eerste avond in 1 ruk uitgelezen. Weer eens wat anders dan een psychologische thriller van Nicci French 🙂 en ik krijg er geen nachtmerries van, maar juist motivatie. Ook een fijne bijkomstigheid.

De FIT. Methode is zorgvuldig samengesteld door ons team van personal trainers, fysiotherapeuten, sportdiëtisten, wetenschappers en andere professionals.

Het boek is handig voor iedereen: of je nou begint met sporten, al een tijdje bezig bent en het naar een hoger niveau wil tillen, of als je je echt wil doorontwikkelen als atleet. Toen ik dat zag, dacht ik al dat er goed nagedacht was over dit e-book. Deze 3 fases zijn belangrijk om jouw beste sportschema uit te kiezen.

Fitnessschema’s

Er zitten in totaal 6 schema’s in: voor mannen en vrouwen, voor elke fase 1. Het is super specifiek, daar hou ik echt van. Per fase is aangegeven hoe vaak je ‘moet’ trainen per week, welke apparaten/dumbbells, hoeveel gewicht, hoeveel sets EN hoeveel rust. Ook wordt er een cardiosessie ingepland.

Ik kon zelf in fase 2 starten en hoewel ik m’n eigen schema al heb, heb ik wel het gewicht aangehouden van de FIT. methode. Ook volgde ik de sets en de rust zoals zij dat aanraadden. Ik voel gelijk dat m’n spieren geprikkeld worden, veel meer dan eerst. Ik was misschien een beetje lui geworden en te lang op hetzelfde gewicht blijven steken…

Trainingsleer

In het volgende hoofdstuk wordt er uitgeweid over trainingsleer: hoe je moet trainen voor welk doel. Dit wilde ik weten! Train je voor spieruithoudingsvermogen, massa of kracht? Wat ik ook erg boeiend vond was hoe vaak je van schema moet wisselen. Ik heb veel bijgeleerd in dit hoofdstuk. Fijn was ook om te lezen dat sommige info die ik al had, klopte.

voeding

Voeding

Zo mogelijk een nog interessanter onderwerp voor mij. De deskundigen van deze methode hebben 10 vuistregels opgesteld met regels zoals voldoende vocht tot je nemen, wees zuinig met zout, eet genoeg vezels enzovoorts. Op zich kennis die iedereen wel heeft, maar die niet iedereen ook even streng toepast. Hou jij bij hoeveel water je drinkt op een dag? Hier op kantoor roep ik regelmatig: DRINKEN JULLIE WEL GENOEG? Als je een paar uur niets drinkt, kan je je zomaar enorm gaar gaan voelen. Drink je vervolgens een glas water, dan voel je jezelf gewoon opkikkeren. Je hersenen zijn dolblij met dat vocht. Oke, genoeg wijsheid van tante Marg weer, terug naar de methode.

Vervolgens worden de macro’s onder de loep genomen. Binnenkort zal ik hier meer over vertellen! Wel wil ik even deze quote uitlichten:

Maakt het eten van koolhydraten mij DIK?
Nee. Je komt aan in gewicht als je meer calorieën eet dan je nodig hebt en niet direct door het eten van koolhydraten. Je kunt dus prima koolhydraten eten en op gewicht blijven of afvallen, zolang je de inname van koolhydraten afstemt op de gewenste inname van het totale aantal calorieën. Pas wel op met het eten van suikerrijke voeding, omdat je daar te snel te veel van eet. Kies daarom liever voor complexe koolhydraten.

Dus volledig koolhydraatarm is helemaal niet aan te raden. Ja, ik schrap zelf ook sommige carbs uit mijn dieet. Maar carbs in de vorm van pasta, suiker, enz. Ik eet wel gewoon een boterham. Koolhydraten leveren je energie, en die heb je nodig. Maar baseer het aantal koolhydraten altijd op wat jouw lichaam nodig heeft. Dit vergt wat rekenwerk, maar so what? Altijd nog leuker en beter dan hongerlijden 🙂

Volledig koolhydraatarm eten zorgt voor snelle resultaten als je wil afvallen, maar zoals ook in de FIT. methode beschreven staat: “Deels is dit het gevolg van vochtverlies en niet zozeer direct van vetverbranding. (..) Naast dat een koolhydraatarm dieet niet het meest succesvolle dieet is om af te vallen, is het ook niet het meest gezonde dieet. Een koolhydraatarm dieet bevat namelijk over het algemeen niet voldoende vitamines, mineralen en voedingvezels.”

Ook micronutritienten zoals aanvullende vitamines worden onder de loep genomen, net zoals supplementen om de sportprestaties te verbeteren. Maar het echt interessante deel komt nu: het berekenen wat je nodig hebt. Pagina 199 mensen, als je het boek gaat aanschaffen om deze reden, pagina 199. Ik ben ook geen wiskundig wonder, maar met deze formules kom je er echt wel uit.

Motivatie & gedrag

Het gehele hoofdstuk motivatie & gedrag kan ook super handig zijn wanneer hier je probleem ligt: fijne handvatten om te veranderen en om het vol te houden. Dit kan je in principe toepassen op elk aspect van je leven. Had ik dit hoofdstuk maar in december gehad ; )

Ik vertel hier serieus nog maar een fractie van wat er in de FIT. methode te vinden is. Ik heb het nog niet eens gehad over de voorbeeldvoedingsschema’s, de boodschappenlijstjes (love it) en de wat-bevat-wat lijstjes. Ben ik echt dol op, zulke dingen.

Lang verhaal he?

Tja, wanneer ik enthousiast over iets ben, ben ik niet te stuiten. Ik heb dit pdfje er al meerdere malen bij gepakt om info op te zoeken, voor mezelf, of in gesprekken met collega’s. Een super handig naslagwerk wat echt voor iedereen interessant is.

Over welk van bovenstaande onderwerpen zou jij meer willen weten? Dan kan ik daar later nog eens over uitweiden!

Dit product heb ik ontvangen ter review.

10 comments

  1. Marije schreef:

    Wauw, ziet er super interessant uit. Misschien tijd dat ik me daar ook eens in ga verdiepen. Thx voor de tip!

  2. Laura schreef:

    Klinkt heel interessant. Vooral het gedeelte gedrag en motivatie lijken me interessant. Ik ben net begonnen met een ander boek dus die maar eerst eventjes uitlezen maar deze staat genoteerd in mijn boekje.

    1. Margo schreef:

      Ohh welk boek lees je nu? Dan kan ik die weer noteren 😉

  3. Charelle schreef:

    Oh wat interessant. Klinkt alsof het ontzettend goed in elkaar zit. En blij dat het je zo goed bevalt! Leuk! (:

  4. Jenn schreef:

    Klinkt erg interessant!

  5. Sandra schreef:

    Heb dit stuk echt in één stuk met plezier doorgelezen. Ik vind dit soort dingen altijd wel erg interessant! Tof dat je dit boek hebt mogen ontvangen om te reviewen. Echt wel gaaf dat je er enthousiast over bent en je met die schema’s bezig bent! Ik ben benieuwd hoe het jou over een tijdje bevalt, dus eigenlijk zou ik daar wel iets over willen lezen dan. 🙂

    1. Margo schreef:

      Thanks Sandra, voor je feedback! Ik zal er zeker over een tijdje meer over vertellen. Ik ben zeker enthousiast (volgens mij zie ik alweer wat vet verdwijnen uit m’n gezicht) dus ik zal binnenkort een update geven.

  6. Fleur schreef:

    Wat interessant zeg! Ik was er heilig van overtuigd dat het eten van koolhydraten slecht zou zijn, als je gezond wilt gaan leven. Maar gelukkig is de werkelijkheid iets minder streng ;). Het hoofdstuk motivatie en gedrag klinkt ook erg leuk :).

    1. Margo schreef:

      Het is niet slecht, want je hebt het nodig! Maar je kan het wel beperken, afgestemd op jouw behoefte. Daarom zijn die berekeningen zo handig: zo zie je precies wat je aan koolhydraten ‘mag’ eten.

  7. Jeroen van der Mark schreef:

    Toffe review Margo! Leuk om te lezen 🙂

    Heb je ook verbeterpunten voor ons? Dingen die je graag anders zou willen zien? Wij willen er echt samen met heel sportend Nederland een kneiters goed boek neerzetten 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WIE IS MARG?


Hoi! Ik ben Margo, ik design websites en blog over mijn leven als curvy girl. Plussize fashion, gezonde recepten en allerlei persoonlijke verhalen passeren de revue. Is deze samenvatting niet genoeg? Klik dan hier!
Follow
ZOEKEN
@CODECURVY ON INSTA
Ad
Tuin algemeen
Copyrights © 2017 hetismarg.nl