Healthtalk: vragen beantwoord en aannames ontkracht

Op 13 december vorig jaar begon ik met de training bij m’n personal trainer, samen met het voedingsplan. .

In het afgelopen jaar heb ik ontelbaar veel vragen gekregen over het eten en het sporten en het leek me leuk om hier eens een blog aan te wijden. Gaan we!

Heb je nooit honger?

Heus wel. Ben ook maar een mens. Maar het is een kwestie van goed je dag indelen en voldoende eten in een portie. Er zijn dagen dat ik echt geen honger heb en dat zijn dagen waar ik al ben begonnen met een goed ontbijt. Kwarkie, haver, fruitje. Als je vol zit bij het ontbijt, teer je daar heel de dag op. Zijn er dagen dat ik geen zin heb in kwark en ik ontbijt met iets anders? Ja zeker. Ik ben een sucker voor beschuit met hagelslag. Maar het is geen goede basis en dat merk je heel de dag. Dus eigenlijk heb je alleen jezelf ermee, als je een slechte start maakt in de ochtend.

Ik eet ook 6 keer op een dag. Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten, tussendoor. Dat je ‘s avonds na 8en niet kan eten is een fabel. Het ligt er alleen aan wát je eet. Bij voorkeur geen carbs en geen vet (dus geen noten bijvoorbeeld, oh en al helemaal geen chips. Verdomme.)

Mag je geen alcohol?

Dit is eigenlijk een antwoord op de alle ‘mag-je-geen’ vragen. Alles mag, maar met mate. Ik las 1 keer in de week een ‘junk dag’. Of een cheatday, hoe je het ook wil noemen. Dat je dan 1 dag in de week alles eet wat je wil maar nogmaals, met mate. Nou, die mate kan ik niet altijd houden. Nogmaals, ben ook maar een mens en soms wil ik gewoon die hele zak chips op eten. Maar weet je, ik ben erachter, als je die andere 6 (of 5 is ook goed) dagen in de week wel gewoon normaal doet, maakt dit helemaal niks uit. Een glaasje wijn? Kan heus. Alleen niet elke dag. Is ook niet nodig. Dus waarom zou je?

Doe je altijd hetzelfde in de sportschool?

Nope! Ik verander elke 4 a 6 weken van schema. In periodes dat ik extra streng ben om de 2 weken, omdat ik dan om de 2 weken naar de personal trainer ga. Het is meestal een combinatie van warming up cardio, en dan een minuut of 45 kracht en dan nog een beetje cooling down. Voorheen deed ik dat 4 keer in de week, nu 2 keer. De andere 2 keer ga ik spinnen. Elke keer wordt de focus ergens anders op gelegd. Nu train ik bijvoorbeeld alleen maar m’n bovenlijf: armen, rug, schouders, borst, buik. Want de benen gebruik ik met het fietsen en zo blijft het in balans.

Wat mis je het meest qua eten?

Dit is altijd wel een moeilijke, maar weet je, op m’n cheatdag eet ik alles wat ik mis. En erna heb ik er genoeg van en kan ik weer een week wachten. Maar in de alledaagse beslommeringen mis ik brood. Brood for life. Gewoon een stapel boterhammen bij de lunch. Meestal snoep ik het ‘kapje’ van het brood en geloof me, ook dit kan géén kwaad. Een boterham per dag, of soms 2, kom je heus niet van aan. Soms gaat het hier nog wel eens fout mee in m’n hoofd trouwens – dat ik denk dat dit wel fout is. Het voelt als zondigen maar dat.is.het.niet.

Waarom neem je nou zo’n shake?

Twee keer per dag neem ik een eiwit shake. Niet als maaltijdvervanging. Maar als aanvulling op eiwitten, en dan liever als tussendoortje dan als lunch of diner. Komt het erop aan dat ik hem wel als lunch of diner neem, dan neem ik er een berg  tomaat bij, of een salade of een paar rijstwafels. Ooit deed ik een shake-dieet en ik wil dat nooit meer 100% doen. Maar de eiwitshakes dienen als aanvulling op de krachttraining: goed voor de spiertjes. Wat goed is voor de spiertjes, is goed voor het afvallen!

Is het goed vol te houden?

Prima. Heus. Maar je moet er wel klaar voor zijn om alles om te gooien. Maar als het eenmaal gewend is, is het gewoon prima. En tuurlijk, ik mis het brood. Maar ik mis niet de after-lunch en after-diner dip, en het moeie gevoel wat ik altijd had. Ik voel me miljoen keer beter, fitter, gezonder. Gedisciplineerder ook, trouwens. Daar kan geen halfje volkoren tegenop. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit kan, maar je moet het wel willen. En ik wil nu niks anders meer.

Heb je nooit slechte dagen?

Ha, meer dan je denkt waarschijnlijk. Maar wat is slecht? Dat ik een keertje iets eet wat ik ‘niet mag’? De regels die je jezelf oplegt, zijn niet bindend. Is het slecht als ik ‘s ochtends een broodje eet in het weekend, in plaats van kwark? Het voelt misschien niet 100% zoals het hoort, maar het brengt niet meteen alles in de war. Is het slecht als ik friet eet in een restaurant? Heus niet! Maar ik moet er niet een dame blanche achteraan nemen 😉 en soms heb ik ook gewoon helemaal géén zin in rijstwafels met kip. En dan eet ik lekker een boterham met pindakaas. En neem ik er nog een met grillworst. En dan geniet ik er gewoon een dagje van en denk ik: morgen weer een dag. Who cares? Ik doe het voor mezelf! En niemand voelt zich altijd 100% goed en sterk. Dus je kan er heus wel eens aan toegeven. Als het morgen maar weer goed gaat.

Maar: ik heb nooit meer vreetbuien zoals vroeger. En dat is me echt meer waard dan uiteindelijk 75 kilo wegen. Gezond zijn, gezonde dingen eten en me gezond voelen.

Wil je nog meer van me weten? Stel je vraag hieronder, dan beantwoord ik hem in een volgende healthtalk!

14 Comments

  1. Wat een interessant én inspirerend artikel! Ik heb echt enorm veel bewondering voor jou. 🙂 Het feit dat je tevreden bent met jouw kwaliteiten en met het feit dat je je gezond voelt, vind ik een mooie gedachte!

  2. Haha leuk geschreven. Ik krijg op school heel vaak de vraag.. waarom eet jij salade en broccoli als lunch. Ben je allergies voor brood ofzo? Boehh ik wil gewoon gezond eten. Maar ik mis brood ook in mijn wekelijkse ritme. Ik verbaas me er nog steeds over dat als je 1 dag slechter eet er niks gebeurd. Dus ik heb sinds kort ook zo’n dagje ingepland (met mate natuurlijk!)

    1. Tja, brood is zo standaard en normaal voor iedereen, maar er zijn ook heel veel andere lekkere opties, zoals salade inderdaad! Je kan het zo lekker maken als je zelf wil toch? En dan die ene dag in de week genieten 😛

  3. Ik vind het super om te lezen dat jij je zo goed voelt bij wat je eet nu. Ik ben het volledig met je eens dat een goed ontbijt je echt veel oplevert en dat je daar de hele dag van profiteert! Blijf zo doorgaan Margo! En inderdaad, iets lekkers nemen wat een keertje minder gezond is, is ook helemaal niet erg. 🙂

  4. Alles mag, maar met mate. Daar geloof ik inderdaad ook echt in! Wat een inspirerend artikel is dit. Zo fijn dat je je nu goed voelt bij wat je eet. You go girl! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *