Op weg naar een nieuw lichaam 5: Sportdoelen stellen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik echt heb gekletst over sporten en m’n gezonde levensstijl. Ik wil iets nieuws gaan proberen, ik ben anders gaan trainen en ik ga jullie gewoon eens even bijkletsen.

Hoe gaat het nu?

Ik kan best eerlijk zijn: de laatste weken is er niet echt een gezonde levensstijl geweest. Ook geen ongezonde hoor, maar gewoon gewoon. 2 weken voordat ik op vakantie ging was ik voor het laatst bij de PT. Vanaf dat punt liet ik de teugels een beetje vieren en at ik weer iets vaker carbs. Op vakantie heb ik heerlijk genoten, zonder schuldgevoel en ben ik niks aangekomen. Lang leve de gezonde levensstijl: dat kan gewoon allemaal! Gewoon 3 maaltijden per dag, af en toe een ijsje, en je bent natuurlijk veel op pad en aan het zweten.

Sinds ik terug ben is het oppakken wel weer wat moeilijker. Ik heb 2,5 week aangerommeld. Ik kon moeilijk van de carbs afblijven, het was tijd om weer af te kicken. Ik was moe, gaar, energieloos. Ik wilde weer terug naar het gezonde leven en me weer fit voelen, dus ik was ook echt wel toe aan deel 2 in m’n weg naar een nieuw lichaam. Afgelopen vrijdag was ik bij de PT en ik bleek in centimeters bijna niks te zijn aangekomen: bij m’n buik 2cm, maar bij m’n arm en borst was er juist weer vanaf. Snap jij het? Ik niet.

In gewicht was er 3 kilo bij maar ik was die week ongesteld en dan ben ik standaard zwaarder. En ik maak me altijd nog meer druk om vetpercentage dan om gewicht. Mijn training gaat nu voor 50% uit krachttraining bestaan, puur op bovenlichaam gericht. De overige 50% ga ik spinnen, om alvast te trainen voor de kale berg. Langzaamaan beginnen, lijkt me prima.

Ik heb het eten nu weer aardig onder controle – maar er is nog steeds ruimte voor verbetering. Daarom ga ik mezelf wat doelen stellen en ik verplicht mezelf ook om deze te delen om de blog. Als ik dingen moet opschrijven en delen ben ik altijd opeens een stuk strenger. Ik stel me niet alleen doelen voor eten, maar ook voor sporten. Ik ga weer meer schrijven over het sporten en het gezonde leven, zodat ik er bewust ook meer mee bezig ben.

Ik heb echt echt echt even genoten van het er-niet-mee-bezig-zijn, maar ik wil het nu weer wel. Genieten is niet erg en dit heeft ongeveer 6 weken geduurd, inclusief vakantie, en daar heb ik vrede mee.

Sport- en eetdoelen stellen

Het is nu half november. De feestdagen komen eraan en daarom wil ik voor de kerst mijn eerste doelen behaald hebben. Ik ben wel realistisch en niet te hoopvol, want het gaat bij mij allemaal niet zo snel. Maar als ik doelen stel, ga ik er harder voor werken en is het wel more likely dat ik ze ga behalen. Sterk staaltje zelfpsychologie he?

1. 2,5 kilo* kwijt zijn voor eerste Kerstdag

Moet te doen zijn. Dan heb ik nog iets meer dan een maand. In theorie zou ik 4 per maand kwijt kunnen raken, maar langzaam is beter. En realistischer 🙂

* en rond m’n buik 4 centimeter

2. Elke week 1 eetdagboek maken van 1 dag en deze ook delen op de blog

Om op papier te zien wat ik eet, om jou te kunnen inspireren om ook gezond en lekker te eten. Mocht je daar behoefte aan hebben.

3. Voor eerste Kerstdag een 3-sterren spinningprogramma gedaan hebben

Gewoon eentje. Kijken hoe het voelt. Nu doe ik 2 sterren en dat vind ik soms best heftig. Maar over 1,5 maand moet een level hoger me vast lukken.

4. Na de volgende meting bij de PT ook de resultaten delen op m’n blog

Dat vind ik altijd spannend. Maar ik ga het doen. Mezelf uitdagen om hard te werken voor goed resultaat. Ik zal niet liegen.

4 doelen lijken me mooi voor 1,5 maand. Ik hoop dat je het leuk vindt om me te volgen tijdens deze tocht. En als je nog tips voor me hebt: spill it!

Stel jij ook sportdoelen voor jezelf? Ben benieuwd!

17 comments

  1. Renske schreef:

    Je bent ontzettend goed bezig, lieve Margo! 🙂 Het is echt vrij moeilijk, dat ben ik helemaal met je eens. Vergeet niet wat je al bereikt hebt en vier jouw successen!

  2. Northflix schreef:

    Wat knap dat je tijdens je vakantie niet bent aangekomen!
    En je bent zo goed bezig, joh.
    Ik denk dat het belangrijk is dat het leuk en uitdagend blijft qua sporten en dat je haalbare doelen stelt.
    Succes! Ik vind het knap wat je al bereikt hebt, net wat Renske zegt!

    1. Margo schreef:

      Thanks <3 <3

  3. Karen schreef:

    Ik ben een tijd vestigingsmanager van een afslankkliniek geweest, dus ik weet hoe moeilijk het is. Het is heel goed dat je in ieder geval een doel hebt staan want dan heb je iets om naar toe te trainen. Veel succes!

    1. Margo schreef:

      Oh echt waar? Dat klinkt interessant – maar je zal dan inderdaad wel veel van mijn gevallen hebben gezien ^^ Thanks!

  4. Laura schreef:

    Goed bezig hoor! Het is goed om doelen te stellen. Wat betreft mijn gewicht haal ik deze doelen nooit.. Ik krijg mijn eten al bijna een jaar niet meer goed op de rit.. Succes! Het gaat je vast en zeker lukken.

    1. Margo schreef:

      Het lukte mij ook echt nooit hoor, totdat ik hulp inschakelde van een personal trainer. Ik rommelde ook altijd maar wat aan. Als je het echt wil, zou ik je dit echt aanraden!

  5. Ysanne schreef:

    Fijn om je doelen zo op een rijtje te zien. En echt knap dat je op vakantie niks bent aangekomen! Gaat je helemaal lukken dit!!

  6. Sandra schreef:

    Knap dat je het weer helemaal op gaat pakken! En ook goed dat je de doelen op een rijtje zet. Zo houd je je er inderdaad sneller aan als je het ook deelt. Ik vind het in ieder geval al knap wat je al bereikt hebt! Kan alleen nog maar beter worden. Succes! En ik ben benieuwd naar je eet dagboekjes. 🙂

  7. Anna schreef:

    Fijn, zo’n overzichtje. Super dat je niet bent aangekomen op vakantie, dat vind ik echt heel knap. Zou mij denk ik nooit lukken (oeps). You can do it, woohoo! Fijn weekend! 🙂

    1. Margo schreef:

      Thanks Anna! Ja, dat viel me ook niet tegen haha!

  8. Daenelia schreef:

    Sporten is niet mijn ding. Ik loop wel heel veel, dat heb je als je geen auto hebt. En met de pup erbij loop ik net iets meer dan anders. En gek genoeg merk je dat meteen 🙂 Ik denk dat dat ook wel verklaard waarom je op vakantie niet veel of helemaal niet aankomt: dan loop je als het goed is ook meer.
    Maar je moet doen wat je aantrekt. En als sporten dat is, dan heb je er ook lol in. In de wintermaanden hou ik me verre van doelen omtrent gewicht. Hoe meer ik me daarop focus, hoe groter de kans dat ik juist aankom. Dus dat doe ik niet.

  9. Inge schreef:

    Heel fijn om dit te lezen. Een personal trainer zou mij denk ik best wel goed doen (dieet wordt opgesteld evenals de oefeningen) maar of dat er ooit van gaat komen weet ik niet. Misschien in de toekomst. Ik hoop dat je je doelen behaald, maar als dat niet zo is dan is dat niet erg (wel jammer natuurlijk!)

  10. kim schreef:

    Goed dat je het voor jezelf opschrijft op je blog! Wanneer mensen meelezen.is de druk inderdaad hoger om je er ook daadwerkelijk aan te houden.
    En wat ben je goed bezig joh! Zes weken genoten (en niet eens echt te zijn aangekomen) en nu weer vol aan de bak 🙂 heel veel succes!

    1. Margo schreef:

      Thanks Kim! Ik ga m’n best doen 🙂

  11. NailTalk schreef:

    Zoals je weet heb ik veel respect voor hoe je het doet. Je bent toch goed en lief voor je lijf en dat vind ik echt knap! Goed bezig meis!

    1. Margo schreef:

      Thank you <3 <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *