Twitter vind ik altijd heel gezellig. Beetje lurken hier, beetje kletsen daar, grappige linkjes klikken – en af en toe ook nog zelfs iets vertellen. Ik gebruik Twitter vooral als uitlaatklep voor dingen die mij verrassen, verbazen of storen. Ik vind het hilarisch als er iets op tv is waar iedereen los over gaat, zoals met het Songfestival. Wat heb ik toen gelachen zeg, bedankt allemaal. Ik geniet nog na.

Maar mensen gebruiken Twitter ook voor bepaalde doeleinden die ik niet begrijp. Tijd voor een geïrriteerd lijstje van tante Marg!

1. Ik ga naar Antwerpen. Iemand tips?

Hier snap ik dus helemaal niks van. Wat impliceer je hier nou; dat je op een reis(je) gaat zonder je ingelezen te hebben? Dat je niet zelf kon opzoeken wat leuk is in Antwerpen (of Berlijn, of New York, of Londen) in een tijdschrift, een Lonely Planet, of 1 van de duizenden blogs die de wereld rijk is? Het klinkt gewoon naïef. Wees dan specifiek, zoals: “weet iemand een heerlijk Italiaans restaurant daar?”, of “waar zit een leuk vintage winkeltje?”. Ik noem maar wat. Want ik geloof namelijk niet dat je je niet hebt ingelezen, je weet heus wel wat je daar gaat doen, maar je wil gewoon net dat beetje extra. Vraag daar dan om.

2. Winacties

Er zijn dus mensen, ja echt, die alleen maar winacties retweeten. En dan bij voorkeur 16 achter elkaar. Deze mensen hebben #winactie als standaard zoekterm staan en retweeten alles waar ze maar een weekendje Landal, een mand met alpacawol of een zakje vogelzaad mee kunnen winnen. Joe unfollow.

3. Webshops, oh webshops…

Elke webshop (of gewone winkel!) gebruikt Twitter op z’n eigen manier. De een tweet vanuit een persoon, de ander tweet met een heel team en weer een ander plempt er alleen maar ‘new in’ tweets op. Ik denk niet dat er een gouden regel voor winkels op Twitter is. Maar wat wel heel storend is zijn winkels die alleen maar zichzelf virtuele schouderklopjes geven door berichtjes te retweeten waarin zij lovend worden genoemd. Ik zie ook grote merken dit doen, en ik denk: och dit heb je toch niet nodig. Je merk ligt in elke grote drogisterij, je bent allang bewezen. Lean back, relax, en laat Twitter met rust / gebruik het als klantenservice.

4. Zeiken

Er zijn dus mensen die alleen maar Twitter gebruiken om te zeiken. En dan bedoel ik niet tegen webcare, maar gewoon dagelijkse dingen. Hoe vervelend het is dat je moeder dit doet, hoe rot het is dat het eten in huis op is, hoe ellendig je hele leven is!! Iedereen is dolblij dat je ons leven daarmee wil verrijken. Nee echt, keep going. Ondertussen ontvolg ik je gewoon. Groetjes.

5. Lekker koppelen

Mensen die elk account koppelen aan hun Twitteraccount. Zodat je kan zien welke Youtube video ze aan hun favorieten toevoegen. Of welke Kiwi vraag ze beantwoorden (dat was ook een korte hype hè jongens? Mooi zo.) Of welk bericht ze op Facebook plaatsen. (Die link heb ik nooit begrepen trouwens.) STAHP.

Nou heb ik wel weer genoeg gezeken op de dinsdag!

Wat zijn jouw irritatiepunten op Twitter?