Ik heb pas 1 healthtalk geschreven dus het wordt heel ernstig hoog tijd voor deel 2. In dit deel klets ik een beetje over groente! Of groentes. Wat jij wil, het is jouw dag.

Ik at altijd wel groente bij het avondeten, maar sinds het begin van mijn ellenlange reis neem ik gerust 3 of 4 keer per dag groente. HOE DAN? denk jij nu. Ook dat zal ik je vertellen. Met vielen dank aan mijn personal trainer die mij hier keer op keer op wijst. En hoewel het af en toe voelt alsof ik weer bij m’n mama aan tafel zit, heeft ze wel gelijk! Ik ga je niet verhaaltjes vertellen over anti-oxidanten en vitamine abcdexyz, want daarvoor heb ik zelf te weinig kennis. Maar ik vertel je wel mijn ervaringen en deel graag wat tips.

Beter dan energiedrank

Het belangrijkste punt wat ik heb geleerd, is dat voldoende groente op een dag je energie geven. Ik dacht altijd, ja ja, het zal wel. Maar in een slechte periode dat ik maar 1 keer op een dag groente at, merkte ik dat ik ‘s avonds om 7 uur al doodmoe op de bank lag en daardoor geen puf kon opbrengen om te gaan sporten. Dus eigenlijk is dat nadeel + nadeel. Na de helse meting en training hamerde mijn PT op de groentjes. Ik pakte de gewoonte om meer groente te eten weer op en geloof me, ik krijg er echt meer energie van.

Groene groenten houden je suikerspiegel constant. Hierdoor piekt je suikerspiegel niet zoals wanneer je om 10 uur ‘s ochtends een koekje (of 6) zou eten – wat vervolgens voor een dip in de suikerspiegel zorgt. Het is best logisch als je erover nadenkt. Als je eenmaal in die dip komt, heb je ook eerder de neiging om weer naar iets ‘slechts’ te grijpen. Keep them veggies comin yo, en laat die Sultana maar thuis.

Je zit er vol van

Natuurlijk is groente kut. Het snijden van al die tomaten en paprika’s is rotwerk en om 3 uur ‘s middags eet je liever een stuk taart dan een halve komkommer. Om 3 uur ‘s nachts ook trouwens. Maar groentes geven je een goed gevuld gevoel wat ervoor zorgt dat je niet hunkert naar andere dingen. En truth be told, ik hunker altijd naar andere dingen. Maar als je net een hele paprika en 200 gram snacktomaatjes in je mikje hebt gestopt (naast de normale lunch) is dit prima weer een uur of 2 a 3 vol te houden zonder naar de pot pindakaas te grijpen.

Een AH groene salade is trouwens helemaal top als lunch. Ik kies bij voorkeur voor de Japanse salade, omdat hier geen Griekse/Franse/Nederlandse kaas of koud vlees bij zit (blegh). Hier zit lekker radijs in, edamame en komkommer. (Kanttekening: sinds kort hebben ze eireepjes toegevoegd. EIREEPJES! DOE ES EFFE NORMAAL ALBERT HEIJN! Hij is dus in prijs gestegen, en ook in calorieën. Opzouten met je reepjes, Appie. Ik giet dus de sla in een andere bak zodat ik de eireepjes vakkundig kan elimineren.)

De stoelgang verloopt zeer soepel

HA wat is dat toch een stom woord. Maar het is wel waar: van groentes ga je lekker poepen. De vezels in groentes maken het makkelijker om te gaan. Ervaring heeft geleerd dat een smoothie van 1 peer, 1 kiwi en een handvol spinazie (aangevuld met water) om 10 uur ‘s ochtends zorgt voor een heerlijk toiletbezoek. Uit een blenderbeker met bovengenoemd haal ik meestal 2 glazen en hier zit ik dan trouwens meteen vol van tot aan lunchtijd. Persoonlijk merk ik altijd gelijk wanneer ik te weinig groente eet. Dus: darmproblemen? Probeer het eens!

Koolhydraatarm? Vul het aan!

Ik dacht altijd: koolhydraatarm, ja hoor, weer zo’n maniertje om af tijdelijk af te vallen. Maar laat ik weer een eerlijkheidje delen: ik voel me gewoon beter nu ik minder carbs tot me neem. Ik neem heus nog wel de occasional boterham (niet dagelijks, maar een aantal keer per week wel) en bij het ontbijt moet ik haver en dergelijke nemen om de verbranding lekker op te starten. Maar geen volledige lunch van 5  fiks belegde boterhammen (met de after-lunch-dip als cadeautje) en ‘s avonds ook geen aardappels, pasta of brood. Ook hierdoor heb ik gewoon veel meer energie gekregen. Ik heb ook niet meer de behoefte aan die grote lunch. Voor het avondeten geldt hetzelfde.

En natuurlijk zijn die koolhydraten wel de schatjes die jou een goed, verzadigd gevoel geven. Het aanvullen met (meer) groente dan de gebruikelijke 200 gram is dus wel een dingetje. Hier heb ik creatief mee om leren te gaan. Want ik word niet van elk groentje even gelukkig en toch wil ik ‘s avonds geen honger hebben, dus ik moet wel. Dus ik wok een kwart courgette tezamen met 200 gram champignons in combinatie met wat stronkjes broccoli op een bedje van halve groene paprika. Ja, sorry, ik herken mezelf ook niet meer terug. Vroeger ging er gerust een week voorbij dat ik niet eens 1 van deze dingen at.

Of wat zoete aardappel (dat dan weer wel) met een tomaten/komkommer/gele paprika salade. Het ziet er én gezellig uit en is gewoon lekker fris.

Als ik inspiratieloos ben, kook ik gewoon boontjes en eet ik nog een emmertje tomaatjes leeg. Daar heb ik nooit moeite mee, tomaatjes are my friends.

Wil je wel graag dieper op de feiten in? Lees dan eens dit artikel – hierin vind je dingen die ik ook vertelde, alleen dan op een serieuze manier.

 Eet jij ook zo belachelijk veel groente? Wat merk jij van het eten van groente?