Tijd voor weer een webshop blogje! Laat ik eens geen emotioneel stuk schrijven over het besluit, maar laat ik eens iets delen over de bijzondere mails die je krijgt als bedrijf. Met name als beauty bedrijf, denk ik. Vaak zijn het bloggers die klagen over verkeerd gespelde namen, verkeerde interesses en/of rare deals of tarieven. Maar ook als bedrijf maak je dit soort dingen mee.

Er zijn natuurlijk veel bloggers die aangesloten zijn bij een media bureau en die krijgen automatisch producten opgestuurd. Veel kleine bloggers hebben deze connecties niet en proberen zelf producten ter review te ontvangen voor hun blog. Ik heb het kaf wel van het koren weten te scheiden na verloop van tijd, en die scheiding leerde ik aan te brengen door het goed lezen van de mails. Wat moet je vooral niet tegen een webshop zeggen als je een samenwerking aan wil gaan? Je leest het hier!

1. Beste GYND / get your nails done + jullie webshop

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik degene ben die GYND run. Zowel op de site als op social media stond m’n naam en ik praatte ook vaak in de ik-vorm. Op Facebook kletste ik uit m’n eigen naam, op Twitter was de naam ‘Margo van GYND’ en ook in het stukje ‘Over GYND’ op de site was info over mij te vinden. Dan heb je je gewoon niet genoeg verdiept! Ik kon me hier altijd lichtelijk aan storen. Ik zie bloggers zich ook vaak irriteren aan de mis-spelling van hun naam of een onpersoonlijke persmail. Maar andersom werkt het net zo goed. Als ik jou gratis spullen opstuur, moet ik wel echt interesse zien, want dat wekt bij mij in ieder geval vertrouwen op. Dan weet ik dat jij je best gaat doen en vind ik het geen weggegooid geld.

2. Ik wil graag *insert productnaam hier* ontvangen

Misschien ben ik te achterdochtig, maar als jij al precies hebt uitgezocht wat je wil hebben, dan heb ik daar zo mijn bedenkingen bij. Ik werk liever zo: laten we eerst eens kennismaken via de mail, kijken of het klikt, dan vraag ik wat je leuk vindt: kan je goed nail-arten of wil je alleen swatchen? Wil je misschien een verzorgingsproduct? Dan komen we samen tot een leuk review setje. Maar niet in de eerste mail je bestelling plaatsen – dan heb ik geen eens zin meer om te antwoorden.

3. Geen hoofdletters, punten en komma’s

Hoe kan je je e-mail beginnen met ‘hey, ik ben *naam*’ en dan nog professioneel over willen komen? Ik ga heus geen schooljuf spelen en vallen over 1 dingetje, maar als heel de mail vol zit met ellendige zinnen heb ik al gegeten en gedronken.

advertentie4

4. Instabenadering

Af en toe kreeg ik ook berichten via Instagram – DM of gewoon onder een post. Soms was het niet meer te doen om alles te beantwoorden! Daarbij vond ik het een beetje lui overkomen. ‘Werk je ook samen met bloggers?’ Joh, als je even verder kijkt dan je neus lang is dan heb je je antwoord al. Genoeg Instagramfoto’s die bewijzen dat bloggers geswatcht hebben voor me. Daarom heb ik toen de samenwerking pagina op de site gezet en mensen hier naar verwezen. Niet dat dit dé oplossing was, maar het hielp iets 😉

5. Dring jezelf niet op

Ik heb nooit iemand afgewezen. Ik verzamelde iedereen in een lijst, mijn perslijst. Wegens tijdgebrek heb ik echter nooit persberichten verstuurd, maar mijn idee hierbij was ook om af en toe iemand uit te pikken om een samenwerking mee aan te gaan. Ik vertelde de bloggers dan ook dat ik ze op de perslijst zou zetten en dat ze bij gelegenheid iets van me zouden horen. Af en toe had je er 1 tussen zitten die mailde ‘Ik sta op de perslijst maar ik heb nog nooit iets gehoord’. Klopt, ik heb ook niks verstuurd 🙂 Of bloggers die 2 dagen na hun mail nogmaals een bericht stuurden met de vraag waarom ik niet antwoordde. Joe, ik antwoord heus wel! Op mijn moment. Ik heb altijd m’n best gedaan om iedereen een antwoord te sturen, alleen was ik niet altijd even vlot.

Persoonlijk:

Ik had een los-vaste strategie voor samenwerkingen. Ik werkte samen met een aantal vaste bloggers, die mij bevielen en die mooie foto’s maakten. Daarbij vond ik het belangrijk dat er leuk contact was, het liefst zo informeel mogelijk, want daar hou ik van. Met sommige meiden heb ik nog steeds leuk contact! Natuurlijk houdt niet iedereen daarvan en werd ik regelmatig aangesproken met u, wat ook helemaal niet gaf, want er waren natuurlijk ook bloggers die heel netjes over wilden komen – en ze slaagden hier op deze manier wel in!

Om het bereik te vergroten werkte ik zo nu en dan ook samen met nieuwe bloggers. Soms zelfs een Vlaamse, dat vond ik echt heel stoer. Zo kreeg de shop meer dekking en leerden meer mensen je kennen. Tegelijkertijd kreeg ik mooie foto’s in de shop. In het begin lag m’n focus op exposure, later verschoof dit naar de kwaliteit van het beeld en swatches.

Op de samenwerkingen pagina op de site had ik geschreven dat ik momenteel geen samenwerkingen aan ging. Dit was een beetje uit zelfbescherming, maar natuurlijk las niet iedereen dit.

Daarentegen vond ik het echt wel heel leuk dat er bloggers waren die zeiden ‘Ik zag dat je geen samenwerkingen meer deed, maar ik besloot het toch maar te doen, want je weet nooit.’ Mensen die de stoute schoenen aantrekken, big up voor jou. Tegelijkertijd laat je zien dat je wel hebt gelezen wat ik zei over samenwerkingen, dat vond ik altijd leuk.