Hoe benader je een webshop NIET? Pt 3

Tijd voor weer een webshop blogje! Laat ik eens geen emotioneel stuk schrijven over het besluit, maar laat ik eens iets delen over de bijzondere mails die je krijgt als bedrijf. Met name als beauty bedrijf, denk ik. Vaak zijn het bloggers die klagen over verkeerd gespelde namen, verkeerde interesses en/of rare deals of tarieven. Maar ook als bedrijf maak je dit soort dingen mee.

Er zijn natuurlijk veel bloggers die aangesloten zijn bij een media bureau en die krijgen automatisch producten opgestuurd. Veel kleine bloggers hebben deze connecties niet en proberen zelf producten ter review te ontvangen voor hun blog. Ik heb het kaf wel van het koren weten te scheiden na verloop van tijd, en die scheiding leerde ik aan te brengen door het goed lezen van de mails. Wat moet je vooral niet tegen een webshop zeggen als je een samenwerking aan wil gaan? Je leest het hier!

1. Beste GYND / get your nails done + jullie webshop

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik degene ben die GYND run. Zowel op de site als op social media stond m’n naam en ik praatte ook vaak in de ik-vorm. Op Facebook kletste ik uit m’n eigen naam, op Twitter was de naam ‘Margo van GYND’ en ook in het stukje ‘Over GYND’ op de site was info over mij te vinden. Dan heb je je gewoon niet genoeg verdiept! Ik kon me hier altijd lichtelijk aan storen. Ik zie bloggers zich ook vaak irriteren aan de mis-spelling van hun naam of een onpersoonlijke persmail. Maar andersom werkt het net zo goed. Als ik jou gratis spullen opstuur, moet ik wel echt interesse zien, want dat wekt bij mij in ieder geval vertrouwen op. Dan weet ik dat jij je best gaat doen en vind ik het geen weggegooid geld.

2. Ik wil graag *insert productnaam hier* ontvangen

Misschien ben ik te achterdochtig, maar als jij al precies hebt uitgezocht wat je wil hebben, dan heb ik daar zo mijn bedenkingen bij. Ik werk liever zo: laten we eerst eens kennismaken via de mail, kijken of het klikt, dan vraag ik wat je leuk vindt: kan je goed nail-arten of wil je alleen swatchen? Wil je misschien een verzorgingsproduct? Dan komen we samen tot een leuk review setje. Maar niet in de eerste mail je bestelling plaatsen – dan heb ik geen eens zin meer om te antwoorden.

3. Geen hoofdletters, punten en komma’s

Hoe kan je je e-mail beginnen met ‘hey, ik ben *naam*’ en dan nog professioneel over willen komen? Ik ga heus geen schooljuf spelen en vallen over 1 dingetje, maar als heel de mail vol zit met ellendige zinnen heb ik al gegeten en gedronken.

advertentie4

4. Instabenadering

Af en toe kreeg ik ook berichten via Instagram – DM of gewoon onder een post. Soms was het niet meer te doen om alles te beantwoorden! Daarbij vond ik het een beetje lui overkomen. ‘Werk je ook samen met bloggers?’ Joh, als je even verder kijkt dan je neus lang is dan heb je je antwoord al. Genoeg Instagramfoto’s die bewijzen dat bloggers geswatcht hebben voor me. Daarom heb ik toen de samenwerking pagina op de site gezet en mensen hier naar verwezen. Niet dat dit dé oplossing was, maar het hielp iets 😉

5. Dring jezelf niet op

Ik heb nooit iemand afgewezen. Ik verzamelde iedereen in een lijst, mijn perslijst. Wegens tijdgebrek heb ik echter nooit persberichten verstuurd, maar mijn idee hierbij was ook om af en toe iemand uit te pikken om een samenwerking mee aan te gaan. Ik vertelde de bloggers dan ook dat ik ze op de perslijst zou zetten en dat ze bij gelegenheid iets van me zouden horen. Af en toe had je er 1 tussen zitten die mailde ‘Ik sta op de perslijst maar ik heb nog nooit iets gehoord’. Klopt, ik heb ook niks verstuurd 🙂 Of bloggers die 2 dagen na hun mail nogmaals een bericht stuurden met de vraag waarom ik niet antwoordde. Joe, ik antwoord heus wel! Op mijn moment. Ik heb altijd m’n best gedaan om iedereen een antwoord te sturen, alleen was ik niet altijd even vlot.

Persoonlijk:

Ik had een los-vaste strategie voor samenwerkingen. Ik werkte samen met een aantal vaste bloggers, die mij bevielen en die mooie foto’s maakten. Daarbij vond ik het belangrijk dat er leuk contact was, het liefst zo informeel mogelijk, want daar hou ik van. Met sommige meiden heb ik nog steeds leuk contact! Natuurlijk houdt niet iedereen daarvan en werd ik regelmatig aangesproken met u, wat ook helemaal niet gaf, want er waren natuurlijk ook bloggers die heel netjes over wilden komen – en ze slaagden hier op deze manier wel in!

Om het bereik te vergroten werkte ik zo nu en dan ook samen met nieuwe bloggers. Soms zelfs een Vlaamse, dat vond ik echt heel stoer. Zo kreeg de shop meer dekking en leerden meer mensen je kennen. Tegelijkertijd kreeg ik mooie foto’s in de shop. In het begin lag m’n focus op exposure, later verschoof dit naar de kwaliteit van het beeld en swatches.

Op de samenwerkingen pagina op de site had ik geschreven dat ik momenteel geen samenwerkingen aan ging. Dit was een beetje uit zelfbescherming, maar natuurlijk las niet iedereen dit.

Daarentegen vond ik het echt wel heel leuk dat er bloggers waren die zeiden ‘Ik zag dat je geen samenwerkingen meer deed, maar ik besloot het toch maar te doen, want je weet nooit.’ Mensen die de stoute schoenen aantrekken, big up voor jou. Tegelijkertijd laat je zien dat je wel hebt gelezen wat ik zei over samenwerkingen, dat vond ik altijd leuk.

20 comments

  1. Ysanne schreef:

    Wat een fijn artikel! Je leest inderdaad alleen maar blogjes over samenwerkingen uit het oogpunt van een blogger (logisch ook). Ik las je blog nog niet toen je nog een webshop had, bizar dat mensen dan onder je posts een samenwerking gingen aanvragen hah. Ikzelf benader echt bijna nooit een bedrijf, tenzij het voor een winactie is of wanneer ik het idee heb dat mijn idee echt van toegevoegde waarde is.

    1. Margo schreef:

      Sommige mensen deden het inderdaad lekker makkelijk op Instagram, en bij die mensen had ik meteen het gevoel dat ze het deden om de spullen. Nu ik blogger ben zou ik het ook wel eng vinden om een bedrijf te benaderen! Hoe vaak heb jij dat gedaan ondertussen?

  2. Northflix schreef:

    Wat leuk om het eens “van de andere kant” te horen, want ik heb soms geen idee wat voor toon ik aan moet slaan.
    Ik probeer het wel altijd persoonlijk te houden.

    1. Margo schreef:

      Dit is altijd lastig, want iedereen wil natuurlijk anders aangesproken worden. Maar ik denk dat persoonlijk inderdaad altijd helpt! En niet te standaard, geen voorgekauwd berichtje.

  3. NailTalk schreef:

    Verhelderend om dit te lezen! Denk dat je inderdaad ook te maken krijgt met mensen die een standaard mail gebruiken voor alles of hele brutale…
    Ben blij dat ik voor je shop heb mogen swatchen. En blij met ons informele contact, nog steeds!

    1. Margo schreef:

      Ik ook Mir <3

  4. Renate schreef:

    Wat een interessant artikel. Ik heb één keer eerder de stoute schoenen aan durven trekken en een bedrijf benaderd omdat ik hen product goed bij mijn blog en doelgroep vond passen. Daarnaast valt het natuurlijk niet te ontkennen dat het ook superleuk is om iets gratis te ontvangen waar je heel blij van wordt.

  5. Sandra schreef:

    Wat een handige post hebben geschreven! Ik krijg wel wat mailtjes voor samenwerkingen de laatste tijd en dat verloopt ook allemaal wel goed. De stoute schoenen aantrekken en zelf iets benaderen durf ik nog niet echt haha.

  6. Suzanne schreef:

    Leuk om te lezen! Ik knap vooral af op die standaard mails. Dan weet ik gewoon dat je die naar 50 anderen hebt gestuurd in hoop maar iets te krijgen, zonder echt fan te zijn van je merk. Big no.

  7. Alyssa schreef:

    Oh wauw, ik wist niet eens dat het ‘done’ was om zo te mailen. Ik blog al vier jaar en ik heb eigenlijk nog nooit een webshop gevraagd om iets. Meestal krijg ik juist aanbiedingen en dat vond ik eigenlijk wel prima. Wel leuk om te lezen dit – webshops irriteren zich dus ook wel eens aan mailtjes van bloggers, terwijl het ook heel vaak andersom is 🙂

  8. Withlovefroms schreef:

    Super interessant om dit te lezen! Ik heb nog nooit zelf een bedrijf benaderd omdat ik niet zo goed weet hoe ik het best zou aanpakken. Dankje voor de tips!

  9. Wat goed dat je dit met ons deelt. Ik heb het eigenlijk nooit echt gesnapt waarom mensen altijd vragen en alles willen. Wanneer je op je beurt wacht komt het vanzelf. Maar soms kom je later achter de rotte appels… Helaas!

    Ik ben blij dat ik voor je heb mogen swatchen en het leuke contact dat er is. Want ik heb het met heel veel liefde en plezier gedaan!!! ?

  10. Ester schreef:

    Leuk om ook eens de andere kant van het verhaal te horen. Ik durf al eens mijn stoute schoenen aantrekken en een bedrijf zelf benaderen. Ik doe het wel enkel als ik een concreet artikel gepland heb, waarin hun product perfect past. Altijd laat ik het bedrijf beslissen over de ‘manier’ van samenwerken (shoptegoed, korting, producten die ze zelf graag uitgelicht zien, … )

    Vaak reageren ze erg positief ! Ik heb er al erg fijne samenwerkingen & contacten aan overgehouden

  11. Diana schreef:

    leuk om te lezen, en vooral dat je ook tips geeft.

    ik zelf heb ook een blog en een eigen bedrijfje (ik maak en verkoop bikini’s) en kreeg ook erg vaak aanvragen voor gratis producten. heb er een tijd terug ook een blogje over geschreven. omdat je idd altijd hoort dat bedrijven stomme mails sturen, wilde ik ook laten zien dat het andersom net zo goed veel gebeurd. mocht je interesse hebben om het te lezen: http://eiland-meisje.nl/blogger-mailtjes-aan-bedrijven/ (niet als spam bedoeld, mocht het wel zo overkomen dan verwijder maar 🙂 )

    1. Margo schreef:

      Oh nee hoor, ik zie dit niet als spam 😉 ik ga het zeker even lezen! En op je webshop kijken.

  12. Marieke schreef:

    Heel, heel, héél herkenbaar wat je schrijft! Ik ben zelf blogger én heb een webshop en maak daarom ook beide kanten mee. Het toppunt zijn de mailtjes die als onderwerp hebben ‘gratis producten toesturen’ en schrijven: ik wil graag product X reviewen. En dan net 1 maand een blog hebben. Dan denk ik: tja, zo moet het dus niet… Gelukkig zijn de meeste mailtjes erg leuk en hebben we al leuke contacten en samenwerkingen opgedaan 🙂

  13. Lifetimes schreef:

    Ik vind het zo grappig om dit soort artikelen te lezen. Het is natuurlijk jammer dat sommige mensen brutale of zelfs asociaal berichten sturen, maar het zorgt wel weer voor een goed verhaal, haha! Het is bij mij vooral een afknapper als mijn naam verkeerd is geschreven of als er zelfs een compleet andere naam staat. Zo begon ooit iemand een mail: Beste Kristel… Tjaa, mijn naam toch echt Cristy!

  14. Eilish schreef:

    Wat een ontzettend goed geschreven stuk. Ik begrijp werkelijk waar niet dat er bloggers zijn die bedrijven zo benaderen.

    1. Margo schreef:

      Thanks 🙂 Nee, het is tenenkrommend soms he?

  15. Minke Maria schreef:

    Fijn om inderdaad eens over de andere kant te lezen! Ik vind bedrijven benaderen best moeilijk; je wil niet over komen als schooier en gewoon iets leuks opbouwen. Zeker als het gaat om een van je favoriete webshops.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *