Sinds kort interesseer ik me pas echt voor ‘wat eten met je doet’. Mijn nieuwe levensstijl kent geen brood, pasta, aardappelen en andere grote koolhydraatbevatters. Je snapt me. Als ik het echt niet trek neem ik 1 sneetje brood bij de lunch en ik mag er ook nog 1 tussendoor ‘s middags. Maar als ik de behoefte niet heb, doe ik dit ook niet. En ik merkte al vrij snel het verschil tussen het wel en het niet eten van de carbs. Ik voel me veel fitter en hoewel dit vast ook te maken heeft met het sporten, vind ik het wel heel bizar om te zien wat eten (en niet eten!) met je doet. Geen after-lunch-dip, ‘s avonds nog actief zijn, jezelf veel lichter voelen, enz.

M’n PT vertelt me af en toe ook wat flarden over what to eat en what to drink. Ik volg niet alles nauwgezet op, maar sinds ik haar iets zag plaatsen op Facebook over vochtafdrijvend fruit ben ik dit uit gaan zoeken. Afvallen begint namelijk met vocht kwijtraken. Veel vruchten hebben een diuretische eigenschap, wat dus inhoudt dat ze vocht afdrijven. Wil je weten welke dit zijn? Ik geef je mijn 5 favo’s!

Diu-wattes? Een diureticum zorgt ervoor dat je meer vocht uitplast dan dat je binnenkrijgt. Hopla, that’s what we need. Diuretica stimuleren de nieren en die zorgen er voor dat overtollig vocht niet wordt opgeslagen, maar wordt afgedreven. Dit geldt niet alleen voor mensen met obesitas, maar ook voor mensen met reumatische aandoeningen en hoge bloeddruk.

1. Perzik

In perziken zitten ten eerste een belachelijke hoeveelheid vitamines (: B1, C, en ook kalium, calcium en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarbij is het een van de beste vochtafdrijvende vruchten. Een perzik kan je met de schil eten, maar was hem goed. Ik ben altijd panisch voor ongewassen fruit. Wilde perzik is de laatste tijd the love of my life! Heerlijk sappig en zoetig. Omdat perzik zo zoet is kan hij ideaal bij je zelfgemaakte granola in de magere kwark (Jezus, ik klink ondertussen echt als een healthfreak. Binnenkort maar een post schrijven over patat of zo (;

Wilde perzik

2. Citroen

Citroen wordt sowieso al heel vaak gebruikt als wondermiddeltje. Ik zet wel eens m’n vraagtekens bij sommige gebruiken van de citroen, maar citroen stimuleert in ieder geval wel de lever en is daarom een goed vochtafdrijvend fruitje. Ook stimuleert citroen de vetverbranding. Eet nou niet direct een citroen in z’n geheel (gaat je ook niet lukken!) maar pers een halve in een glas met warm water. Drink dit wel met een rietje, want oooh je glazuur. Het schijnt dat dit je een enorme oppepper geeft in de ochtend, op een nuchtere maag. Ik heb het een aantal keer geprobeerd en voelde me niet direct topfit ofzo, maar het is wel lekker fris. Maar het drinkt niet zo makkelijk weg als koffie 😉

3. Peer

Wat zou ik zonder peer moeten? De peer gaat in mijn dagelijkse smoothie. Ik was hem en schil hem niet, want in de schil zitten een hoop vitamines. Ook peer bevat allerlei soorten vitamines en heeft de peer het voordeel dat hij zorgt dat urinezuur (jammieee) sneller wordt uitgescheiden door het lichaam. Daarnaast is de peer gewoon lekker zoet en sappig en het idee dat hij zo goed voor je is, maakt het eten ervan nog leuker.

aardbeien

4. Aardbeien

In aardbeien zitten 4 belangrijke stofjes die ervoor zorgen dat je lichtaam vocht afdrijft. Hierdoor zijn aardbeien een natuurlijk medicijn tegen de 3 aandoeningen die ik hierboven noemde. Het jammere van aardbeien is dat ze geen schil hebben die bestrijdingsmiddelen tegenhoudt; daarom ga ik ze binnenkort maar eens zelf kweken 😀 Na de AH actie heb ik enorme moestuintjes drang, herken je dit?

5. Druiven

Ook druiven zijn goeie vochtafdrijvers. Daarbij werken druiven ook laxerend, dus mocht je het nodig hebben, eet dan een tros.

Uiteraard zit in fruit veel suikers, maar dit zijn gezonde suikers en kunnen in mijn optiek niet veel kwaad, mits je verder een strict voedingsschema volgt. 

Ik eet zelf 3, 4 of soms zelfs 5 stuks fruit op een dag. Dit varieert van een appel, tot een peer en kiwi in m’n smoothie en soms ook mandarijnen. Het idee dat fruitsuikers slecht voor je zijn is een gedachte waar ik niet achter sta. Maar wanneer je over het algemeen veel suiker eet, en dan ook nog eens veel fruit, dan is het wellicht too much. Maar ik ben geen deskundige, echter wel een ervaringsdeskundige 😉

Daarbij moet ook gezegd worden dat na 1 bak aardbeien je niet direct al je vocht kwijt bent. Je moet fruit (maar ook groente!) in je dagelijkse routine opnemen en je zal op den duur verschil gaan merken.

Zo, dit was een lesje voeding van tante Marg. Wat is jouw lievelingsfruit?