7 irritante dingen die webshops doen

7 irritante dingen die webwinkels doen

Ik shop liever online dan offline. Ik stuur liever iets terug dan dat ik iets in de winkel ga ruilen. Menselijk contact, brrr! (Grapje, ik vind online shoppen gewoon fijn. No special reason.)

Als (ex-)webshophouder weet ik hoe belangrijk het is om je aan afspraken met klanten te houden. Binnen een bepaalde tijd verzenden, korting geven, extra moeite doen wanneer een kortingscode niet werkt – zelfs al is het 12 uur ‘s nachts. Ik vond dat belangrijk. Ik vond de meningen van mijn klanten belangrijk. Maar er zijn een hoop webshops (lees: wel de grote!) die het schijnbaar niks kan schelen. Ik irriteer me dus nog wel eens. Surprise! Ik heb wat vervelende dingen op een rijtje gezet. Een mix van algemene dingen en mijn ervaringen!

1. Bij elke bestelling ontvang je een cadeautje – geintje!

Leuk, iets gratis! Dat is altijd goed. Het trekt me heus niet over de streep, maar het maakt het wel leuker om bij die shop te bestellen. Ik bestel regelmatig dingetjes bij de Body en Fit shop en de eerste keer kreeg ik een mooie pot glutamine erbij. Die staat te verstoffen in de kast, want ik gebruik het niet, maar ik vond het wel heel leuk! En laatst bestelde ik weer wat. En toen zat er niks bij. NIKS! Terwijl het wel op de bestelpagina stond. Ik voelde me lichtelijk bij de neus genomen, ja.

No offense, Body en Fit! Vind jullie nog steeds echt te fijn.

2. Kan je niet betalen? Jammer voor je

Ik wilde laatst schoenen hebben. Elke maand heb je wel weer een nieuw paar nodig, toch? Ik ben altijd wel voorstander van achteraf betalen. Vooral bij kleding en schoenen, omdat de kans altijd aanwezig is dat het niet past of niet bevalt, en dan wil ik het terugsturen zonder 2 weken op mijn geld te moeten wachten. Dus ik gebruik graag AfterPay of Klarna. In de webwinkel waar ik toen zat, werkte AfterPay niet. Ik stuurde ze een tweet met de vraag of ze misschien konden kijken waarom ik niet kon betalen met AfterPay. Ruim 24 uur later kreeg ik het lulligste antwoord ever: “Je kunt eventueel contact opnemen met Afterpay voor een toelichting op telefoonnummer 0900-4050602”. Dan ben ik dus weg hè. Dan ga ik ze wel ergens anders kopen. Zoiets moet de shop toch oplossen, of eventueel een andere oplossing aandragen? Dit vertelde ik ze ook in een tweet, en ik kreeg 0 reactie. Heel irritant! Goede webcare is zo belangrijk.

3. Elke dag op hetzelfde tijdstip een nieuwsbrief sturen

Ik vind het best leuk om af en toe nieuwtjes en aanbiedingen te ontvangen. Daarom abonneer ik me op nieuwsbrieven van winkels of organisaties die ik leuk of interessant vind. Alleen hoef ik niet elke dag om 13.00 (lunchpauze marketing!) of elke ochtend om 6.00 uur een reclamemail te krijgen. Ik  begrijp het hoor, ik snap marketing en communicatie best goed. Maar het is heel storend. Ja, ik weet dat ik me kan afmelden. En ik lees ze ook niet. Maar het feit dat het gebeurt, stoort me gewoon. Puh.

Pretty women go shopping

Bron

4. Elkaar na-apen

We weten allemaal dat Coolblue het schoolvoorbeeld is van goede klantenservice, tof klantcontact en nog meer jaloersmakende manieren om zo leuk mogelijk te zijn. Zij hebben het voor elkaar, zij snappen het. Daar mogen ze trots op zijn (en dat zijn ze vast ook). En uiteraard gaan er andere webshops meeliften op de slimme marketingtrucs van Coolblue. Ik vind dat maar slap. Wees jezelf, wees zelf leuk en doe zelf je best, in plaats van anderen te kopiëren. Ben je van jezelf niet zo leuk? Er is ook niks mis met een serieuze houding.

Een copycat zijn brengt je lang niet zover als jezelf zijn.

5. Kortingscodes die niet werken

Like, omg. How could you? Ook dit is uit eigen ervaring. Zalando nota bene. Een kortingscode voor € 10 korting krijgen is altijd leuk natuurlijk. Bring it on! Gezien de schoenen bij de winkel uit puntje 2 niet waren gelukt, ging ik naar Zalando. En dolblij met m’n nieuwe mintgroene Nikes ging ik naar de digitale kassa. Code invoeren, korting berekenen. En er ging € 5 af. Like whiewhawhatte? Soms ben ik een kwaaie baas, zoals bij puntje 2, en soms denk ik: laat maar. Ik doe het wel gewoon. I need them shoesss!

6. De verzendkosten in het product verwerken

Ik vind dit begrijpelijk, echt. Zo kan je roepen dat je gratis verzending biedt. Dat is voor jouw bedrijf natuurlijk heel positief en mensen gaan ervoor. Maar webshops die wel verzendkosten rekenen (zoals GYND deed) omdat ze graag lage verkoopprijzen hanteren (transparant willen zijn) zijn hier de dupe van. Want het winkelend publiek gaat liever naar een winkel die gratis verzending biedt. Maar eyeopener: there is no such thing as gratis verzending. PostNL en DHL doen niks gratis. Maar als webshophouder heb ik hier nog wel eens moeite mee gehad, de commentaren op je verzendkosten. Een blogpost hierover komt nog.

7. Uitverkochte artikelen laten staan

Er is niks zo frustrerend als al weken het product wat je graag wil hebben op uitverkocht te zien staan. Al we-ken. Ik wil dus bijvoorbeeld heel graag het koperen kitchen rack van Loavies hebben. Die is al weken op. En elke keer ga ik kijken, zie ik hem staan en dan maakt mijn hart een sprongetje. En dan zie ik de lichtgrijze letters met ‘uitverkocht’ erachter staan. Komt hij ooit nog terug? Please, wie kan het me vertellen?

Nee, to be honest: ik vind dit zelf heel vervelend. Ik had ingesteld in mijn shop om de uitverkochte producten automatisch van de site te laten verdwijnen. Ik zie er het nut niet van in om producten te laten staan die toch niet op voorraad zijn; ik ben ervan overtuigd dat dit irriterend werkt. Omdat dit bij mij irriterend werkt, haha.

Erger jij je ook aan dingen die webshops doen? Bring it on in de reacties! Ben heel benieuwd 🙂

6 Comments

  1. Oh yes I can relate!! Webcare vind ik ook zo enorm belangrijk. Ik ben ook echt een online shopper omdat ik mn huis niet zo heel vaak verlaat, dus ook al de nodige ervaring. Bij slechte service ben ik ook gelijk weg. Geen kadootje terwijl dat wel wordt beloofd? Daar maakte ik werk van denk ik.. (*ietsmetalletijdhebben)

  2. oooohooo jaaa. Echt vreselijk slechte webcare. Ik koop nog steeds het liefst offline. Lekker gewoon direct kopen en wegwezen. Er gaat me nog te veel mis met webshopping.

  3. Oh dat laatste puntje! Héél frustrerend! Ik vind het al vervelend als mijn maat er niet bij staat, haha. Maar daar kunnen de shops natuurlijk vrij weinig aan doen.

  4. Herkenbaar deze punten en soms heel frustrerend! Slechte service hebben ze alleen zichzelf mee maar wat je zegt dit zijn vaak de grotere webshop die zich dat kunnen veroorloven. Jammer! 😉 Xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *