Ik heb een webshop pt 1

Ik heb een webshop. Ik schrijf dit niet om deze shop te pluggen, want ik heb een besluit genomen om de webshop te sluiten. Niet per direct, maar als de winkel een beetje leeg is gaat de stekker er uit. Ik wil deze serie schrijven om mijn belevenissen (soms bijzondere, vaak leuke maar ook gewoon algemene) te delen.

In deel 1: waarom ik besloten heb te stoppen.

Ik heb dit besluit eergisteren genomen. Het was geen impuls, wat mensen in mijn omgeving wel denken. Sterker nog, in september lag ik er aan het zwembad in Griekenland al over na te denken. De lol was er vanaf. Klanten krijgen was moeilijk, marges zijn klein. Maar het was zomer, het was rustig, ik moest gewoon nog even doorzetten. And so I did.

Ik zette door en de omzet steeg weer een beetje. Meer verkopen, maar niet per se meer producten. Ik verkocht leuk, maar vooral ook producten van andere leveranciers – waardoor de omzet dus hoog leek, maar ik mijn deel aan de leveranciers nog moest inleveren, en dat verwerkte mijn webshopprogramma niet.

Ik zag een bekende dame met een webshop stoppen. Ze was eerlijk: 1 van de redenen waren de lage marges. Ik vocht met hetzelfde probleem. Langzamerhand ging de lol er weer vanaf. Als ik bestellingen binnen kreeg, dan stond ik te springen om ze in te pakken en weg te brengen. De laatste 2 maanden dacht ik telkens: meh, morgen. Dat hoort niet, het prikkelde me niet meer, ik had er geen zin meer in.

Tegelijkertijd had ik een mega gezellige community opgebouwd op Facebook. In een andere ergernispost vertel ik hier meer over. Door het gluren in andere communities begon het me wel een beetje te dagen waarom het niet zo hard liep bij mij: ik had geen uniek product. Je kon het ook ergens anders halen. Ik dacht eerst, als je met de laagste prijzen stunt, hoeft dat niet uit te maken. Maar blijkbaar wel. Men heeft liever iets unieks. Tja.

Geloof me, ik heb hard nagedacht om in mijn shop iets unieks te verkopen, wat er wel bij aansluit. Maar ik vond het niet. Tja, tenzij je veel geld investeert. Heb ik niet. Of eerlijk gezegd: heb ik er niet voor over. Ik heb er de laatste 1,5 jaar al een hoop eigen geld in gestoken. Toen uit m’n cijfers bleek dat ik vorig jaar verlies had gemaakt – ja, het is het eerste jaar (plus 4 maanden) en ja, ik weet dat ik de voorraad niet mee mag rekenen – toen was ik er wel een beetje klaar mee.

Toen ik met m’n vriend gesprekken had over werk – hij heeft z’n eigen bedrijf en had al gesprekken gehad voor bedrijfsovername – begon het bij mij ook te kriebelen. Een nieuwe uitdaging. Iets doen waar je plezier uit haalt (o ja, en wat me bij voorkeur weinig tot geen geld kost).

“Maar het is toch een hobby?” zei m’n broer. Een hobby die zoveel geld kost en zoveel tijd, een hobby waar je geen plezier meer uithaalt, ik denk dat dat geen hobby meer is. Ik denk dat dat een verplichting is geworden. En verplichtingen zijn nooit leuk.

Ik heb de afgelopen 1,5 jaar echter wel met veel plezier aan m’n webshop gewerkt. Ik ben dol op het klantcontact, het mooi maken van pakketjes en de shock wanneer ik opeens weer een aantal bestellingen had per dag. Ik heb door de webshop ook een hoop leuke mensen leren kennen, dus ik had het zeker niet willen missen.

26 Comments

  1. Mooi geschreven Margo! Ik begrijp heel goed wat je schrijft over verplichtingen. Dat is idd nooit leuk, vooral het niet zo begonnen is. Vind het echt heel jammer, daar zal ik eerlijk over zijn 😉

  2. Mooi geschreven. Heel jammer dat je gaat stoppen, ik ga gauw nog wat bestellen. Maar wel begrijpelijk, het is het belangrijkste dat je er plezier uit haalt natuurlijk! 🙂

  3. Het is heel lastig om een winstgevende webshop te hebben. Zelfs webshops die dikke reclames maken op de grote tv-zenders draaien verlies.. Snap je beslissing dan ook heel goed!

  4. Dit vind ik echt heel jammer! Je hebt er kei hard voor gewerkt. Ontzettend knap om de beslissing te nemen om er mee te stoppen, als je er geen plezier meer aan beleeft is het ook niet meer leuk. Met HEEL veel plezier heb ik met je samengewerkt en genoten van de webshop. Jij hebt mij een kans gegeven waar ik ontzettend dankbaar voor ben. Ik wens je alle geluk van de wereld! Jij komt er wel!

    1. Hey Nikki, bedankt, wat lief! Ik heb ook altijd met veel plezier met jou samengewerkt. Je laatste swatches van de Chunkies hebben veel punten gescoord. Jij ook heel veel succes, en laten we contact houden via de blogs 🙂 xxx

  5. Stoer marg! En vanaf nu gewoon trouwe volger van je blog ^^

    Wel jammer dat je gaat stoppen! Maar helemaal begrijpelijk!

    Dikke kus

  6. Kijk, je hobby is leuk en aardig, maar hallo (ding dong) op een gegeven moment word lust een last en dan is de fun er weg van!
    Ik begrijp het helemaal en ook al ken ik je niet van dichtbij, je was en blijft een gezellige meid! En je hebt een andere toekomst voor je liggen,… focus je daar op!
    <3

    1. Dank je wel voor je lieve woorden Sonja! Hoop dat we contact blijven houden via de blogs. Bedankt voor al je fijne reviews en prachtige foto’s!! Xxx

  7. Met het lezen van dit artikel snap ik je keuze om te stoppen. Jammer is het wel. Maar ik weet zeker dat er met het sluiten van deuren weer nieuwe open zullen gaan. Ik blijf je volgen op jou stukje internet 😉 Xxx

  8. Tjonge Margo, ik dacht dat het hartstikke goed ging, je bent altijd zo positief…

    Maar je hebt gelijk, als je het zo voelt zoals jij het nu voelt dan is het tijd om je te focussen op andere dingen. Een verstandig besluit al zal het niet goed voelen.
    Op het moment dat de stekker eruit is zul je een last van je schouders voelen vallen. Heb dat zelf al eens meegemaakt en het was een bevrijding. Als die last wegvalt zie je dan ook weer veel meer andere leuke dingen, kansen en mogelijkheden te over voor een meid als jij 😀

    Deze deur dicht, ik ben reuze benieuwd welke deuren er open gaan, en dat ze dat doen ben ik van overtuigd!

    1. Ik ben nog steeds heel positief hoor, Caroline 😀 alleen ben ik wel van mening, als je iets niet leuk vindt: niet doen! Het was zeker wel even moeilijk om het besluit te nemen (en bekend te maken!) maar inderdaad, de druk is nu zeker al minder. Bedankt voor je lieve woorden, let’s stay in touch! (moet binnenkort namelijk alweer een nieuwe topcoat ;))

  9. Ik snap je keuze! Belangrijk om vooral plezier te hebben.. inderdaad die van Misslipgloss ging ook dicht.. ik snap haar verhaal ook.. daar was het nog dat zij de webshop niet zelf runde dat doe jij wel! Ik hoop dat je voorraad goed leeg gaat en je niet met veel blijft zitten. Ik kijk uit naar mijn pakketje morgen. En ik hou je blog in de gaten! Je schrijft fijn!! XoXo Olivia

    1. Ach je reactie stond in m’n spam! Vanaf nu niet meer hoor 🙂 bedankt voor je lieve reactie! Hoe bevallen de producten? Liefs!

  10. Ik heb ook heel kort een webshop gehad en de enthousiasme die ik in het begin had ging al heel gauw weg. Er komt zoveel meer bij kijken dan men denkt. Plus..winst draaien is echt heel moeilijk! Ik snap je beslissing wel hoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *